Slovo o knjizi, vol. 34: Izgubljeni u mržnji (Osvrt na roman "Hronika izgubljenog stoljeća" Amera Kapetanovića)
Roman Hronika izgubljenog stoljeća autora Amera Kapetanovića,
karijernog diplomate i bivšeg novinara, pomalja se u našoj književnosti kao
osobit prikaz zbilje i društvenih i političkih prilika u Bosni i Hercegovini
uoči i nakon austrougarske okupacije. To podrazumijeva obuhvaćanje i bavljenje utjecajem
Osmanskog carstva, njegove degradacije i postepenog pada i povlačenja sa ovih
prostora.
Knjiga se otvara pričom jednog njemačkog konzula u BiH koja je
ispričana u trećem licu, prateći njegovo djelovanje, pometenost, do konačne
nujnosti, melanholije i razočaranosti što je Bosna bila njegov diplomatski i
ultimativni usud. Krećući se kroz vrijeme kada se rješava „Istočno pitanje“,
priča prvog konzula pretače se u naredne priče njegovih nasljednika na poziciji
koji dijele isto ogorčenje i upitanost nad sobom i nad narodom među kojim
borave.
„Služeći se arhivskom građom - pruskim diplomatskim depešama i
pismima pruskih konzula u Sarajevu, autor nam približava atmosferu tog dalekog,
a u političkom diskursu bliskog vremena, otkrivajući dešavanja 'iza zavjese',
brojne spletke, subverzije, tajne pregovore i dogovore.“
Počevši od prije austrougarske okupacije, zapravo uvodeći nas,
čitatelje, u pripreme za taj cjelokupan proces, a završavajući u postdejtonskoj
savremenoj Bosni i Hercegovini, autor prikazuje nepromijenjenost mentaliteta
nepokorivog, prkosnog i prema riječima konzula koji su tu službovali, „naroda
koji se ne hrani hljebom, već mržnjom.“ Čvrstom vezom ujedinjujući narative
službenika kojima se dodjeljuje slučaj Bosne, pritom prikazujući pasliku
tragedije i napetosti na njihove individualne, ljudske sudbine, nedoumice i
sumnje, roman prikazuje jednu historiju nepromjenjivosti mentaliteta ujedno
odzvanjajući u današnjem vremenu sa ehom iste one podmuklosti, gramzivosti, i
upletenosti mita i korupcije u tkivo političke zbilje.
Zanimljivo je pratiti one povijesne trenutke koji su ostali važni
kao tačke presjeka u svjetskoj povijesti, poput atentata Gavrila Principa na
prijestolonasljednika. U nekoj podrazumijevanoj perspektivi, i diskursu
uvriježenom u narodu, imena atentatora i Franza Ferdinanda su uveliko poznata.
No kada se kao lik u priči pojavi Franz Ferdinand, te mi doznamo sa kime druguje,
kratku genezu tog njegovog dolaska do trona, te istodobno postanak G.P.-a te
umiješanost špijuna i drugih sudionika u zavjere i želje da se Bosnom poigrava,
uviđamo da roman ima širok zahvat i bez otklona nastoji progovoriti o cjelokupnoj
i što sveobuhvatnijoj slici toga vremena.
Aktuelan i važan, oslikavajući vrijeme postdejtonske Bosne kao vrijeme
lažnog „izražavanja zabrinutosti“, ceremonijala i viška smisla, roman Hronika
izgubljenog stoljeća može nam pomoći da shvatimo političke prilike nekad i
sad, te da ujedno uvidimo jednu apsolutnu zakračunatost uma i zaptivenost
vidika zbog kojih je bosanski narod cijelo to jedno stoljeće – izgubljen.
Comments
Post a Comment