Slovo o knjizi, vol. 3: Sveljudska pitanja iz perspektive neljudskog (o romanu "Klara i Sunce" Kazua Ishigura)
Novi roman dobitnika Nobelove nagrade za književnost 2017. godine, Kazua Ishigura, nazvan Klara i Sunce dijeli genetski materijal sa jednim od njegovih prethodnih romana – Ne daj mi nikada da odem. Ponovno se kao paradigma nahodi distopija u koju su inkorporirani značajni bioetički problemi, ponovno se radi o reminiscenciji koja održava znatiželju opreznog čitatelja kako bi došao do konca samog narativa. Kao jedan od ključnih bioetičkih problema koji se implicira ali ne navodi izravno jeste zapravo kloniranje. Taj temat potpada pod pitanje: da li je svako ljudsko biće jedinstveno, naročito, da li svako u sebi posjeduje neku osobenost po kojoj bi se razlikovao od svakoga drugog ili su ljudi imitabilna stvorenja koja nisu, kao takva, nužna i koja mogu biti zamijenjena robotima? Tu dolazimo do samog naslova jer je Klara – Umjetni Prijatelj, odnosno robot. Naravno, autor nije Klari dao ulogu bilo kakvog robota već, dajući joj sposobnost i izraženu moć opažanja i zaključivanja, uvodi je u lavirinte ljudskih osjećanja, mnogostrukih nedoumica i nejasnoća te nerazjašnjenih dvojbi.
Klara
je, dakle, inteligentan robot koji posjeduje umijeće kontemplacije, domišljanja
i odmišljanja, koji nije posljednji u svojoj generaciji i to je čini drugačijom.
No, iako u stalnoj interakciji sa ljudima, upravo su njeni akti oni koji
tjeraju na pitanja i provociraju um. Iako kontradiktorno, Klara je ona koja
postavlja sveljudska pitanja, koja svojim djelanjem definira konkretne etičke i
bioetičke probleme, iako sama nije ljudsko biće. Naravno, kompletan bi se roman
mogao sukusirati u semantičko obzorje naslova jer se nakon pročitanog romana
čitatelju doima da je Ishiguro uistinu znao šta radi kada ovako naslovljava
knjigu. Dojam koji se stiče jeste taj da sav zbud koji se raspliće u diskursu fungira
u napetosti između dvije riječi koje tkaju naslov. Klara je robot koji je
pogonjen solarnom energijom a taj vrst energije proizvodi niko drugo doli
Sunce.
Svijet
koji Klara promatra i opaža ustanovljen je različito od ljudskog pogleda te se
u tome nahodi genijalnost autora da izmašta i ovaploti umjetnu inteligenciju. U
takovrsnom motrenju, Sunce je biće koje „sipa hranu“, sa kojim se može zboriti
i razgovarati, te je u tom kontekstu ova knjiga nastojanje Klare i Sunca da nam
razbude svijest i savjest o važnim pitanjima koja se tiču nas danas i naše
budućnosti.
Ishiguro
doista ima neuporedivu sposobnost domišljanja distopijskih društava (u mnogim
svojim romanima) koja su istodobno šokantna i na mahove dezorijentirajuća i ošamućujuća a
tako nama bliska i odnekud poznata. Ta su društva i konteksti uvjerljivi i
lapidarno doneseni jer Ishiguro preuzima vrijednosti današnjice, ideje iz sadašnjosti
i transcendira ih do ekstrema u budućnost. Pored toga, njegovo umijeće da
modelira scene u kojima nesporazumi dovode do sukoba je nevjerovatna jer te
scene su nalične kakvome trileru – neugodne i frustrirajuće, što je izvrsno.
Roman
Klara i Sunce domišlja šta bi budućnost umjetne inteligencije i
genetskog inženjeringa mogla podrazumijevati. Ovaj roman sadrži plethoru
etičkih dilema na koje pisac ne daje odgovor niti rješenje. Upravo u toj
dvosmislenosti, ambivalentnosti i treba sagledati intencije autora – poticaj čitatelja
na uspostavljanje smislenih i racionalnih veza između sadašnjosti i zamišljenog
Ishigurovog vremena i društva. Da li se zaista krećemo ka onome o čemu on piše
i ukoliko da, šta činiti da to preveniramo?
Ovaj
nobelovac je, prilikom dodjele Nobelove nagrade, u svome govoru kazao da su priče
u, recimo, ultimativnom smislu o tome „da jedna osoba govori drugoj: Ovako ja
to osjećam, ovako se to meni čini. Možeš li razumjeti šta govorim? Je li i tebi
isto ovako / Osjećaš li se isto / Doima li ti se isto?“ Možda upravo zbog toga,
autor pita čitatelje: Mislite li da smo blizu ovoga? Da li smo zaista toliko
otuđeni i otupjeli kao ljudi? Idemo li ka ovome?
Klara
vrlo lucidno razbija ovu paukovu mrežu opskurnih pitanja kada kaže, pobuđujući
nova pitanja kad kaže da, sve i da se može mimikrirati i oponašati sve ono što
proizvodi jedno ljudsko srce, ne bi se moglo imitirati osjećaji drugih za nas
koje gaje u svojim srcima. Toliko o genetskom inženjeringu – samo jednom
opaskom.
Comments
Post a Comment