Slovo o knjizi, vol. 8: Emigrantska priča ili sudbina odozdo (O romanu "Pčelar iz Alepa" Christy Lefteri)
Na
općem planu, fenomen emigranata i migrantske krize poznati su široj javnosti.
No, kada bi trebalo svesti priču o iseljeništvu, potrazi za krovom i hljebom na
pojedinačni plan i ispričati jednu, individualnu, indivizibilnu, jedinstvenu
sudbinu, da li bismo znali i umjeli prihvatiti da je svaki život na Zemlji
jednako vrijedan i da usud nije naša svojina, a drugi ljudi su usputnici, već
svaki čovjek ima svoju povijest, anatomiju vlastite tuge i svoje razloge i
putove koji ga prisilno ili dobrovoljno kroz život vode.
Pčelar
iz Alepa priča je o Nuriju Ibrahimu i njegovoj
ženi Afri, njihovome dvojakom putovanju. Prvo putešestvije odvija se na čisto
geografskoj razini, po mapi svijeta, pa čak i ono samo dostatno je da se nad
njim zastane, začudi i uzdahne jer je ono posljedica haosa i košmara rata i
smrti koja prodire u njihove živote neselektivno uzimajući živote. Masku smrti
preuzimaju nasilnici koji službuju kao servilni poltroni političkog režima koji
se nameće a svakodnevni život ljudi biva ugrožen, narušen, poremećen, uskraćen
i kastriran. U kolopletu ratnih strahota koje opsjedaju život Nurija i njegovog
rođaka Mustafe sa kojim je dijelio idiličan porodični život ispunjen uzgojem
pčela i njihovim zujanjem, mirom i stabilnošću, srećom i radošću, posijelima i
akšamlucima, Nuri biva prisiljen bježati iz svojeg grada, svoje zemlje, kako bi
nada iz Pandorine kutije mogla ponovno da vaskrsne negdje drugo. Upravo
kolizija nade i straha zbiva se na drugom planu koji predstavlja drugo paralelno
putovanje.
Njegova
je žena uplašena, prestravljena, a za topos Alepa vezuje je plethora emocija,
sjećanja, dodira, misli, navika i uspomena. Otrgnuti se od svakodnevnice,
narušiti svete rituale životnih datosti – drugo je putovanje na kojem se muž i
žena udaljuju jedno od drugoga, te je potrebno proći preko mentalnih brijegova
i kroz duhovne tjesnace – da bi jedno drugo prepoznali.
Nada može prevladati, čak i u
najtežim okolnostima.
Nekoliko
je silnica u kojima roman Pčelar iz Alepa vuče čitatelja. Jedna od njih
bi bila nada, druga bi bila yuanfen / sudbina, treća pak iluzije i mrak,
četvrta ljubav i njene razgranatosti, peta psihološka, itd itd. Krenemo li od
potonje, psihološke, ona se ukršta i prepliće sa onom ljubavi i iluzije i mraka
što je potpuno razvidno u citatu:
Unutar osobe koju poznaješ postoji
osoba koju ne poznaješ.
Ovom
rečenicom se oslikava fakt da su u svakom čovjeku nataloženi raznoliki
sedimenti bića, te da nikada svi oni nisu poznati Drugome. Razdjelnica između
Nurija i Afre upravo postaje ta nit, ta značajka koja nju odvaja od njega i
obratno. Njen svijet postaje impresionistički, svijet čula i utisaka, svijet
doživljaja i opažanja; njegov, s druge strane, postaje tunel, mikrokozmos
iluzija koje stvara da bi se zaštitio od ružne, tjeskobne i tužne zbilje.
Ponekad stvorimo snažne iluzije,
kako se ne bismo izgubili u mraku.
Pored
pretakanja stvarnosti u vlastiti imaginarijum, Nurijev um je zaptiven i opečaćen
mrakom koji obgrljuje prošlost i daruje mu blaženo neznanje. U tom neznanju,
isprepleteni su njegova mašta i reminiscencije ostataka nekadašnjeg života.
Onako kako pratimo udaljavanje i zbližavanje dvoje ljudi, tako istodobno
pratimo genezu nastanka posttraumatskog ratnog sindroma a sve to na putovanju
koje je posljedica rata.
Tragedije
i tuge koje se podnesu ostaju u čovjeku kao neizrecivi zalog ličnosti. Zalog
koji Afri oduzima vid a Nuriju radost, zalog koji se mora iskazati i izreći.
Jedna od stvari kojoj nas uči ovaj roman jeste – važno je iskazati i priopćiti
ono što u sebi nosimo i osjećamo. Nuri i Afra su gušili svoja osjećanja, gušili
ono što im se događa jer ih je breme prošlosti pritisnulo toliko da su se
predali naletima života. No, onda kada se verbalno iskaže unutarnja tegoba i
tjeskoba, kada i Drugi dozna šta u sebi nosimo, onda je moguće pružiti pomoć,
moguće je raspršiti iluzije i odblokirati um za boje svijeta.
Christy
Lefteri je u romanu Pčelar iz Alepa pred čitatelje ispostavila sudbinu
odozdo, iz perspektive pojedinca koji gleda na historiju, ne želeći stvarati
veliki narativ historije koja promatra pojedinca kroz žižu kolektivnosti. Usredsređenjem
na čovjeka, porodicu, uspjela je oživjeti one ljudske univerzalne vrijednosti
te ispričati priču onih ljudi koji svoj glas nemaju niti svoju priču umiju
ispričati a ona zavređuje da bude pročitana. Pčelar iz Alepa je roman
koji kroz igru analepse i prolepse, kroz žive i dinamične razgovore, pitoreskne
i živahne opise donosi ljepote nekadašnje Sirije i Alepa, te istovremenom
svojim narativom nadaje genezu postanka emigranta i relevantnosti gledanja svakog
čovjeka kao zasebne jedinke koja ima svoju povijest, svoju priču, te razloge
koje ne poznajemo.
Comments
Post a Comment