Slovo o knjizi, vol. 1: Mali ljudi u velikim pobjedama (o romanu "Diskretni heroj" M. V. Ljose)
***
„Mogu li te pitati nešto, tata?“,
rekao je dječak odjednom, kada je već izgledalo da se spremao da izađe iz radne
sobe.
„Naravno da možeš, sine. Šta god to
bilo.“
„Postoji nešto što ne razumijem“,
odvažio se Fonchito, osjećajući se neprijatno. „U vezi s tobom, tata. Oduvijek
su ti se sviđali umjetnost, slikarstvo, muzika, knjige. Jedino o tome pričaš s
mnogo žara. I zašto si, onda, postao advokat? Zašto si čitav svoj život posvetio
radu u osiguravajućem društvu? Trebalo je da budeš slikar, muzičar, na kraju
krajeva, ne znam. Zašto nisi pratio svoju vokaciju.“
Don Rigoberto kimnu i razmisli na
trenutak prije nego što će odgovoriti.
„Zato što sam kukavica, sine“, promrmljao je na kraju. „Zbog nedostatka vjere u samog sebe. Nikada nisam vjerovao da imam dovoljno talenta da budem istinski umjetnik. Ili je to možda bio izgovor da ništa ne pokušam. Odlučio sam da ne budem stvaralac, nego samo puki potrošač umjetnosti, ljubitelj kulture. Zato što sam kukavica, to je tužna istina. Dakle, sada znaš. Nemoj slijediti moj primjer. (...)“
KNJIGA
O OCIMA, OČEVIMA I SINOVIMA
Onima
koji podrobnije i bolje poznaju književni opus MVL-a, likovi koji se pojavljuju
u ovoj knjizi poput Litume, Don Rigoberta i njegove supruge dona Lukrecije,
poznati su iz knjiga Don Rigobertove bilježnice i ako se ne varam, Pohvala
pomajci. Ne bi bilo loše konsultirati i obratiti se još ponekom Ljosinom romanu
kako bi se uvidjela njegova potanka sposobnost dijalogiziranja radnje, flashbackova
u razgovoru kako bi se cjelokupan doživljaj oćutio filmskim, dramaturški
uglancanim. U ovom romanu je to itekako upečatljivo. Njegova znakovita
sposobnost da vodi više dijaloga istodobno, da vodi dvije radnje u dva grada
istovremeno pretačući ih i čineći jedan amalgam narativa, u ovoj je knjizi
itekako očevidna. Što bi rekao Umberto Eco, roman mora i zabaviti čitatelja – e
ovaj me bezbeli i zabavio! Doduše, radnja ide polahko, sve se razvija postupno
tjerajući čitatelja da misli kako će doći do nekog kolosalnog sunovrata ili
preokreta, da tu ima nešto tako zabašureno da mi to shvaćamo ili ne vidimo.
Naprotiv, radnja se itekako preokrene ali u tom kolopletu važniji postaju
ljudski odnosi, patnje, ljubavi, izdaje i povjerenje. U tom smislu, jedan od
modela kojima bismo mogli oblikovati siže ovog romana bio bi – roman o odnosu
oca i sina. Pred nama se nahode tri čovjeka: Felicito Yanaque koji ima dva sina
a među njima trojicom odnosi su jako kompleksni i svi problemi koji se
preprečuju kao zidovi među njima imaju svoje korijene u prošlosti, njihovoj,
Felicitovoj, njegovog oca itd; Don Rigoberto koji, kako radnja romana odmiče,
preuzima važnu ulogu i upravo odjeljak koji sam gore na početku naveo dio je
njegovog razgovora sa sinom mu Fonchitom koji počinje viđati misterioznog
Edilberta Torresa. Naravno, ovdje imamo simboliku đavla koji se pojavljuje kako
želi, gdje želi i šta želi, kaje se za grijeh i propituje crkvena učenja
blagodareći čemu i ovaj roman ima nijansu filozofskog (mada zahvaljujući i
drugim pitanjima i idejama). Isti se taj ironizira, parodira i izmješta u
područje humora što je odlika dobrog romana i po Kunderi, i po Ecu, a i po
profesoru Pobrić Edinu. Konačno, imamo don Ismaela Carreru koji se nosi sa
sinovima čija je jedina pohlepna želja da pokupe njegovo nasljedstvo iščekujući
njegovu smrt. Baš paradoksalno, to u njemu budi živost i kreće njegova borba s
njima.
Dakle,
roman je ovo o složenim odnosima između roditelja i djeteta muškog spola –
očeva i sinova. Ponekad tu zaista postoji ljubav, a katkad se i ta iskrena
ljubav izopači, ponekad je genetika odrednica relacije koja će u životu biti
važna i determinirajuća, a ponekad su želje ovog svijeta toliko jake da
zaslijepljuju ljude toliko da se otuđe i prezrivo gledaju na svoje bližnje.
Otuda bih mogao reći, vrlo slobodno, i da je ovo roman o svom bližnjem.
Evidentno je da Ljosa, poput kakvog briljantnog psihoanalitičara, poznaje
ljudsku psihu, ili što bi rekao Jung, svjestan je anime i animusa koji
prebivaju u nama. Svojim je roman, barem u naznačenom aspektu, obuhvatio gotovo
sva stanja i pojave koji se mogu izroditi kako iz malignog, tako i potpuno
benignog, bračnog i porodičnog života.
KO
SU, ZAPRAVO, HEROJI?
Uobičajeno,
gledajući filozofski i književno, heroj bi bio onaj koji prevazilazi granice
mogućnosti, poznatu granicu u zadatim egzistencijalnim okvirima. Tako imamo
Odiseja, Ahila, Don Kihota, te cijelu galeriju likova koji su na skalini
svjetskog i općeg zadobili statuse junaka ili heroja. No, ko su, zapravo,
stvarni heroji? Oni ljudi koji dobijaju trivijalne, svakodnevne, banalne borbe;
oni koji se nose s efemerijama života, koji u svojim mikro-sredinama vojevaju
nad životom, nad ucjenom, nad očajanjem, nad greškom. Felicito Yanaque je
čovjek koji ima grešku pretvorenu u formu i ljubav koji izlazi van forme;
čovjek koji ima svoj smisao ali ga ne razaznaje jer mu je uprirođen. Kad bude
ucijenjen pismima s malim paukom u potpisu, sve će se preokrenuti samo da bi on
shvatio svoju poziciju u svijetu. Don Rigobertova unutarnja uvjerenja uzdrmava
prije svega njegov sin Fonchito zbog kojeg se on preispituje i kontemplira nad
mnogim istinama koje sebi nije smio priznati. On čeka zasluženu penziju i želi
da barem pod stare dane obnovi sebe i svoj identitet osnažujući porodičnu ljubav,
no u tome ga priječe sinovi Ismaela Carrere. Ismael Carrera ulazi u potpuno
neočekivan brak, znajući zašto to radi, sprječavajući svoje sinove „hijene“ da
uspiju u svojoj materijalističkoj, hedonističkoj, besmislesnoj i raskalašnoj
nakani. Iako se doima da je ovo trougao likova – nije. Ovo je stougao, ovo je
mreža života koju Mario V. Ljosa rasprostire pred nama kako bismo shvatili da
smo i mi sami vrlo često heroji u našim svakodnevnim pobjedama. No, niko to
niti zna niti vidi osim nas samih. Zato ostajemo diskretni.
Comments
Post a Comment