Slovo o knjizi, vol. 5: Definiranje normalnog: jedan scenario (O romanu "Normalni ljudi" Sally Rooney)
Često
podrazumijevanu riječ „normalno“ i stanje koje ona u svom semantičkom polju kao
i otjelotvorenju u stvarnosti nosi ne razmatramo niti nad njom zastajemo. Ne
pitamo se šta uopće znači da je nešto normalno ili pak nije. Postoji li jedan
zajednički imenitelj pod kojim se normalnost može definirati i svesti na shvatljive
i obujmljive pojave i stanja?
Naravno,
nema idealno normalnog čovjeka, normalan čovjek je idealizovana fikcija. Definicija
normalnosti kreće se od utopističkih do sarkastičnih. U svekolikim teorijama
govori se o „nultoj normalnosti“,, „nesrećnoj normalnosti,“„takozvanoj
normalnosti“ itd. Pojam normalnog i abnormalnog u društvu uvijek se gradi kroz
odnos čovjeka i njegovog okruženja. Dakle, čak i dijelom podudarajući se sa
psihologijom Alfreda Adlera, normalnost (a kod Adlera svi problemi i osjećanja)
je definirana tek u relaciji, kontaktu, odnosu sa Drugim. Tek kroz interakciju
sa društvenim, čovjek zadobija osjećaj i smisao koji mu daje društveni dogovor
a to osjećanje se može osloviti „normalnošću.“
U
romanu Normalni ljudi Sally Rooney u žižu postavlja odnos između dvoje
mladih, Marianne i Connella. Oboje su, svako na svoj način, drugačiji od
okoline u kojoj žive, drukčijih nazora i ponašanja, drukčije porodice. Međutim,
njih na metafizičkoj razini vezuje upravo njihovo nepripadanje, odnosno,
izolovanost od uobičajeno „normalnog.“ To je tek jedno motrište iz kojeg se
može čitati ovaj roman. Naravno da se u igri i preplitanju normalnog i apsurdnog,
orfičkog i eluzijskog, seksualnosti i tabua, prihvatanja i odbijanja sabijaju
sve značajke društvenog života milenijalaca. Napose se među njima nahodi želja
za samosviješću, za dokazivanjem, za tuđim prihvatanjem i mišljenjem. U tome
treba tražiti drugi vid pod kojim se mogu čitati Normalni ljudi.
Između
protagonista, Marianne i Connella, evidentno je prisutna ljubav. Kao što kaže
jedna pjesma, oni su uvijek jedno drugo voljeli ali nikad istovremeno. Onako
kako prolazi vrijeme a s njim se smjenjuju životni periodi i faze, tako i njih
dvoje sukladno tim mijenama gravitiraju jedno ka drugom, potom bivaju udaljeni.
Stvar je to sazrijevanja, stvar odrastanja, promjene životnog stila. Iako u
elementima i njene i njegove ljubavi možemo pronalaziti znakove zdravih osjećanja
i istinsku privrženost, istodobno kod oboje možemo pronaći i toksičnost tako
inherentnu novim generacijama – milenijalcima. Ne ulazeći u generalizacije,
zaista su njihove veze površnije, oni slabije razumiju sami sebe i svoja
osjećanja, te prema tome teško da mogu razumjeti i Drugog.
Uzročnika
tome treba tražiti u mnogo čemu – tehnolatriji, uplivu (ili, bolje rečeno:
prodoru) društvenih mreža i ostalih virtuelnih svjetova u naše živote,
površnosti mnogo čega što se tamo nudi, pomjeranju granice prihvatljivog i
normalnog. Kako sve što čovjek čini, govori, čita i sluša mijenja njegov unutarnji
svijet, tako se i ljudske interakcije putem kojih se ispoljava taj svijet ka
vani mijenjaju i degradiraju. Paralelno sa tim, izopačilo se poimanje povjerenja,
potpuno ogolila i detabuizirala seksualnost a ljudske veze su svedene na puki
animalni nivo.
Sally
Rooney kroz odnos Marianne i Connella oslikava jedan odnos koji je na rubu
normalnog. Oni se vole, jedno za drugim čeznu, jedino su zajedno oni u potpunosti
oni, svoji. Međutim, njihovo more pripadanja nikada ne poveže obje obale, ponor
ostaje između njih. Ponor koji gleda u njih i govori im da jedno s drugim
trebaju biti ali to ne mogu. Oni su suštinski jedno drugome pomogli da odaberu
svoje putove i ponekad je sva mudrost ljubavi i patnje u usmjeravanju i znakoputima:
Neobično je kako ti se život
promijeni kad doneseš odluke jer voliš nekog, kaže on.
Roman
je pisan prohodno, prijemčivo i pitko. Rečenice u njemu su filmske, dinamične;
opisi su domislivi, radnje i pokreti kratki, stvarni i živi; dijalozi na
skalini govornika. Čitav tekst se doima kao jedan sjajno ukomponiran scenario
(što je na kraju i postao za seriju na Netflixu). Naročito mi se dopalo
umetanje flashbackova u pripovjedni tok sadašnjosti, flashbackova kojima se
odgonetava i objašnjava ono ranije ostavljeno kao cliff-hanger, ono
prešućeno i pauzirano. Time se cjeline romana slažu kao mozaik, kao puzzle, dio
po dio, dok se na kraju ne formira cjelovita slika koja je, kad su puzzle
konačno složene, maglovita i daleka i blijedi pred našim očima. No misli,
osjećanja i trenuci koji prate glavne likove ne blijede jer su pisani
upečatljivo, pamtljivo, snoliko.
Normalni
ljudi glasom milenijalaca progovara o
uvijek aktuelnim i univerzalnim temama, progovara o prijateljstvu i ljubavi, o
toksičnoj vezi i nastranim sklonostima, o ljudskome tijelu i privlačnosti, o
traganju za sobom i dijelovima sebe u Drugom, o pripadanju i nepripadanju. Ovaj
roman raspetljava gordijski čvor mladalačke ljubavi i zanesenosti, unoseći dah irskih
gradova i nešto intimno i lično autorsko u te kolektivne i opće ideje.
Comments
Post a Comment