Slovo o knjizi, vol. 9: Književnost, politika i kultura (O knjizi "Razgovori u Prinstonu" – Mario Vargas Ljosa & Ruben Galjo)
Ima
knjiga koje nisu ni književno-teorijske, ni romani, ni dnevnici a nekamoli
memoari a opet, razbuđuju misao i aktivno angažiraju čitatelja. Knjiga per se
oduvijek je bila medij posredstvom kojeg se stiče znanje, stoga je najmanje
važno žanrovski smještati određenu knjigu, već je suće u onim spoznajama u koje
nas uvodi i koje nam daruje te znakoputima kojima nas vodi.
Razgovori
u Prinstonu pripisana Mariju Vargasu
Ljosi, peruanskom nobelovcu, zapravo je knjiga razgovora i predavanja koje je Ljosa
držao u posljednjem semestru svoga profesorovanja na Prinstonu a koju je uredio
i sistematizirao dovodeći je u nekakvu cjelinu – Ruben Galjo, također profesor
na Prinstonu.
Sadržina
knjige se kreće kroz nekoliko načelnih cjelina, poglavito su to romani Vargas
Ljose: Razgovor u Katedrali, Jarčeva fešta, Ko je ubio Palomina Molera? te
knjiga koju su u našim prijevodima oslovili memoarskom: Riba u vodi, iako
joj sam autor ne daje nikakav žanrovski prefiks jer je i u njoj, veli,
kombinirao političke činjenice (obzirom da ta knjiga predstavlja njegovu
reminiscenciju kandidature za predsjednika Perua i kovitlanja u tih nekoliko
godina) sa fikcijom, pričom o svome djetinjstvu. Osim toga, kroz uvodno poglavlje
nahodi se sažet uvid u cjelokupan rad Ljose, te se načinju razgovori o
politici, književnosti i kulturi na globalnom planu pri čemu se Ljosa napose osvrće
(uvijek) na stanje u Latinskoj Americi.
Koje
god teme se dohvati, M. V. Ljosa pokazuje iznimnu erudiciju, učevnost i
upućenost. Čitajući ovu neobimnu knjigu, čitatelj doznaje za mnogo naslova i
autora koje Ljosa onako usputno spominje, ležerno i šeretski. Dostatno je
kazati da ova knjiga pokriva širok spektar temata: od vremena u romanu do
političkog populizma, od demokratskog društva do ideologija danas, od
psihologizacije likova do motiva za pisanje romana. Naročito je interesantno
ovu knjigu čitati ukoliko smo prethodno uvedeni i upućeni u djelo ovog autora
jer nam on ovdje raskriva vlastite motive, izgradnju likova, njihovu zbiljsku (i)relevantnost
i (ne)utemeljenost, te background koji se krije iza navedenih romana.
Diktatura
nikad nije izlapjela stvar niti je prevaziđena. Mnoga su se društva survavala iz
novopodignute demokratije nazad u diktaturu. Ovo kažem jer dva romana o kojima
se kroz razgovore diskutuje u ovoj knjizi upravo se bave fenomenom diktature i
kako ona utiče na ljudske živote i sudbine, individualno. Dočim se Razgovor
u Katedrali bavi peruanskom diktatorom Odrijom koji je nekoliko godina „jahao“
u sedlu vlasti i moći, Jarčeva fešta bavi se Truhiljom, diktatorom koji
je upokorio narod Dominikanske republike i prikazuje svu okrutnost i bezizlaznost
u okviru takve političke situacije. Tako je politika kao tema isprepletena kroz
diskurs o književnosti a sve se to odvija u okvirima kulture i kulturnog,
civilizacijskog.
Na
tragu toga je i posljednje poglavlje u kojem razgovaraju o terorizmu kao
globalnoj prijetnji te mogućim rješenjima i izazovima terorizma danas. Mene je
naročito privuklo poglavlje u kojem se bave romanom Ko je ubio Palomina
Molera? jer taj slučaj neodoljivo podsjeća na jedan slučaj u BiH, u
Sarajevu, gdje mladić misteriozno strada i svako sve zna i svi su upleteni ali
se do istine ne može doći. Ponekad, što kaže Orhan Pamuk, nažalost, život
imitira književnost.
Comments
Post a Comment