Slovo o knjizi, vol. 33: Pod lupom inkvizicije: sjene porodice, sjene civilizacije (Osvrt na roman "Sjene narova drveta" Tariqa Alija)
Kada se govori o notornom zlatnom dobu islama, toj epohi raskoši,
civilizacijskog zenita, intelektualnih pregnuća, znanstvenih dostignuća, takav
diskurs ne može proći bez govora o Endelusu ili Andaluziji što je naziv za
muslimansku Španiju. Pirinejski (iberijski) poluotok u tome dobu iznjedrio je
jednog Ibn Rušda, velikog Ibn Hazma, Doctora Maximusa Ibn Arebija i
mnoge druge velikane misli – filozofe, utjecajne sufije, pravnike, sociologe,
historičare, pjesnike i teologe. Sve do 1492. godine i konačnog pada Granade, posljednjeg
utvrđenja i bedema odbrane i simbola postojanja islama. Ta godina označava kraj
islama u Endelusu, pogrom Jevreja i pokrštavanje muslimana (ili njihov progon)
a sve pod budnim okom i izvršiteljskom rukom inkvizicije.
Roman Sjene narova drveta ne donosi priču o zlatnoj eri
islama. Radnja se zapravo zbiva nakon pada Granade (Garnate) i prati porodicu
koja je osnovala mjesto El Hudejl kroz njene posljednje izdanke. Umreženo sa
pričom o slavnim precima, postepenom rasapu i diseminaciji, vezivno tkivo
romana je nasušna želja stanovnika da ostanu na svome, da sačuvaju obraz
islamu iako je islam već odavno umrljan natruhama inkvizicijskog djelovanja,
iskvaren i izjeden iznutra. Nadbiskup koji se boji znanja, koji revno sprovodi
tlačenje i uništenje kulture i naroda, Ximenes de Cisneros, simbol je
institucije koja želi sistematski istrijebiti jedan narod, jednu religiju ili
sve poistovjetiti sa sobom i kontrolirati čak i njihovo unutarnje ubjeđenje i porušiti
autonomnu misao.
Ne manje važno, roman prikazuje plethoru različitih karaktera u
okviru jedne porodice. Počevši od Jezida, najmanjeg, nesvjesnog konteksta
vremena ali privrženog porodici, preko Zuhejra, viteškog duha i poleta, moralno
uspravnog i čvrstog duhom, pa nadalje preko Ame, služavke u kući koja je
upletena u porodicu kao nezanemariv faktor, potom Omera, glave kuće, Kulsum i
Hinde, sestara, pa do kuhara Patuljka i misterioznog, pronicljivog i melanholičnog
Vedžida al-Zindika; Tariq Ali slika jedno vrijeme i njegov zeitgeist. Duh
upravo onoga vremena koje je slijedilo neposredno nakon pada, prikazujući svu
težinu i jaram koji se svalio na muslimanski narod Endelusa.
Aktuelnost ovog romana čini ga uvijek iznova važnim i aktuelnim, pa
i to što je dio Islamskog kvinteta ne oduzima mu na autonomnosti,
štaviše, kao odijelita cjelina on se postavlja u niz onih romana koji se bave
važnim historijskim temama i osvjetljuje one tačke koje su, nakon onih kapitalnih,
zanemarene.
Važno je čitati roman Sjene narova drveta ovdje i sada da bi
se u punom svjetlu shvatilo svoje vrijeme i današnji, savremeni inkvizitorski
pokreti koji se ni po čemu ne razlikuju od onih nekadašnjih. Mijenjaju se samo imena,
a namjere da se teritorije etnički očiste, da se narod zbriše sa lica zemlje,
da se ne ostavljaju ni djeca jer će u njima nići sjeme zla i mržnje koje će se
željeti osvetiti; da se sve to radi pod krinkom religije – ne mijenjaju se.
Ukoliko znamo čitati, u povijesti ćemo uvijek pronaći i uzvišene i zloglasne
primjere. Ukoliko ne znamo, uvijek ćemo se iznova čuditi i pitati – zar ljudsko
zlo može dosegnuti ovolike razmjere, a ne znamo da se povijest ponavlja.
Comments
Post a Comment