Slovo o knjizi, vol. 31: Eksplozivnost tihog tinjanja (O romanu "Šušanj" Almina Kaplana)
Već prvo saznanje o romanu Šušanj i prva recenzija koja je
pratila ovaj roman tvrdila je da je to „knjiga sa prigušivačem,“ riječi Sinana
Gudževića. Mislim da niko ne može pronaći bolju konstrukciju od navedene da bi
opisao ovaj roman. Naziv moga osvrta blizak je tome, no ne dostiže tu snagu a
izbjegavam repetitivnost. A kako govoriti o ovom romanu a ne naznačiti stilsku
i književnu snagu koju Kaplan postiže upravo opetovanjem fraza, riječi i
rečenica koje u sve širim zamasima, kao kistom, šaraju duž ovog romana?
U jednoj (isto tako obujmom kraćoj) knjizi Emila Siorana, Brevijar
poraženih, stoji: „Gdje tražiti stvarnost? Nigdje, dakako, osim u
raznovrsnosti osjećaja. Ko se ne uzdigne do njih, kao da i ne postoji.“ Baš mi
ta misao o stvarnosti i u čemu je ona oličena odzvanja svom silinom u podtekstu
Šušnja koji svedenim, ogoljenim rečenicama, minimiziranim dijalozima,
jednostavnošću samog sižejnog tkiva otvara prozor u dubinu, paradoksalno,
uzdižući čitaoca do raznovrsnosti osjećaja.
Šušanj je snažan roman u kojem, doista,
svako malo nešto „šušne.“ Knjiga u kojoj se zmije provlače kroz šušanj; u kojoj
granje, lišće i drveće vrhune, u kojoj se iz tihe patnje pomalja nada, pomak i
otklon od unutrašnje, konkretne boli koja je pritajena i prigušena. U ovome
romanu Kaplan oslikava jednog naizgled diferentnog lika koji uopće nije takav u
svjetlosnoj geografiji vlastitoga Ja. Pripovijedajući o čovjeku koji želi da
obnovi ognjište, nekadašnju kuću u kojoj je živio i u kojoj sada umjesto ruina
vidi realistična sjećanja i uspomene; hamsunovski iznoseći narativ o prirodi
koja se splela sa čovjekom; utkajući u tkivo svoje priče dajdžu koji neprestano
ponavlja pitanje „kada će prenijeti majku“, Kaplan priča eksplozivnu priču u
kojoj nijedna rečenica nije eksplozivna već podrazumijeva tiho tinjanje koje
odgara do samog kraja i finalne, dinamitne rečenice koja konkretizira, ovaploćuje
i u zbilju dovodi sukob protagoniste sa vlastitim strahovima koji mogu postati
i zbilja a onda se ne može natrag.
Kod ovog i ovakvih romana više je stvar u neizrečenim sekvencama, u
onome prešućenom, u onome što je zaptiveno „između redova.“ Semantički horizont
koji se time pokriva postaje širi a polisemnost se ubrizgava u samo jezgro i
sve slojeve teksta. Tako u Šušnju to opetovano šuštanje može biti
doslovno samo to što jeste, dočim može biti i simbol tišine koju nešto naglo
prekine. Onaj zid, podzida koji biva izgrađen uistinu može biti i fungira kao
zid, no istodobno može biti i razdvojba dvaju svjetova – onoga jučer i ovoga
danas u kojem postajemo svjesni sebe, vlastitih postupaka i strahova; onoga
jučer u koje se ne možemo više ni uspomenom vratiti i ovoga danas u koje smo
kročili plahovito i prustovski.
Comments
Post a Comment