Slovo o knjizi, vol. 29: Istanbulski Budenbrokovi: odraz političkih promjena na rasap porodice (Osvrt na roman "Dževdet i sinovi" Orhana Pamuka)
Roman Dževdet i sinovi literarni je prvijenac Orhana Pamuka,
te ga treba u tome svjetlu i čitati uzimajući u obzir i to koliko je imao
godina kada ga je napisao. Ipak, nemoguće je ne vidjeti sličnost sa počecima
Thomasa Manna. Obojica će kasnije postati dobitnici Nobelove nagrade za
književnost. Prvi roman, Thomasa Manna, voluminozno i obimno djelo, Budenbrokovi,
svjedoči propasti jedne njemačke porodice kroz generacije oslanjajući se na
historiju i autobiografsko iskustvo. U istom tonu, različitim stilom, naznačeni
roman kojim se bavimo, Dževdet i sinovi, obimna je lektira koja donosi
priču o rasapu i krahu jedne turske, istanbulske porodice, premrežena vlastitim
promišljanjima, iskustvima i nedoumicama autora.
U knjizi, kao i kasnije u Bijelom dvorcu, intenzivno
osjećamo sukob sa Zapadom i nazočujemo fenomenologiji vesternizacije turskog
društva. U prvom dijelu romana pomaljaju se komentari vis-a-vis ovog pitanja koje
izgovoraju ljudi poput Dževdet-begovog brata, koji je bio pristaša Ustavne
monarhije, i od ljudi poput Sait-bega u drugom dijelu. Osobito u poglavlju:
"Zašto smo ovakvi?" Po mom mišljenju, ovo je poglavlje koje bi svako
trebao pročitati, bez obzira na knjigu. Tursko društvo, koje ima povijest
modernizacije od otprilike 200 godina, još uvijek doživljava konfuziju
identiteta. Mislim da knjiga lijepo rješava ovaj problem.
Orhan Pamuk je neko ko se definira kao Europljanin, ali kako navodi
u svim svojim intervjuima, nije odvojen od naroda i prihvaća vrijednosti vlastitog
naroda. Odraze te ideje i životne filozofije koju je usvojio lako možemo
vidjeti u ovom djelu.
Na svoje likove Pamuk projicira odraze političkih trvenja, smjene
sistema što se ovaploćuje u njihovim međusobno pokidanim, fragmentarnim i
nedovršenim odnosima. Počevši od Dževdet-bega (u prvom neobimnom dijelu knjige)
koji ima nezaokružene odnose sa vlastitom porodicom, užom i širom, te sa bratom
sa kojim je u potpunom konfliktu obzirom da se ne nalaze na istoj strani
spektra političkog mišljenja, nastavljajući preko njegovih sinova Osmana i Refika,
koji su potpune suprotnosti, do unuka Ahmeta koji je, naposljetku, van obrasca
svih predaka. Dževdet-beg je trgovac koji motri svijet iz perspektive skrbitelja
porodice, tradicionalnog čovjeka koji treba da održava status, ugled i
reputaciju. Mudro koristi prilike i stiče veliku imućnost. Stariji sin, Osman,
nasljednik je očevog svjetogleđa, dočim je Refik, zanesenjak i sanjar, neodlučan
i nestabilan, na stalnoj „ljuljaški“ života, uvučen u koloplet sastavljen od
posla, obaveza, dužnosti, osjećanja, prava i želja. Ni sam ne znajući šta želi,
kao osoba ostaje nedovršen i željan ali ni sam ne znajući – čega.
Na scenu sa Refikom ulaze Omer, samozvani osvajač, koji smatra da
treba da osvoji, da bude Rastignac svog doba, i Muhidin, vječni pesimist,
neostvareni pjesnik, mračnjak i arhetip sumorna čovjeka, partybreakera.
Svi navedeni samo su označitelji jedne ere, potpuno divergentni u
stavovima i mišljenju, raspolućeni političkim zbivanjima i promjenama. Postoji
plethora drugih likova u romanu koji su itekako važni, no vertikalu i „kičmu“
romana čine spomenuti kroz čije se živote prati sunovrat i propast jedne
porodice, one koju je Dževdet-beg zasnovao misleći da je porodica „projekat“
kroz koji se ostvaruje sve ono što sami nismo uspjeli uozbiljiti.
Međutim, prirodnim različitostima, aspiracijama i ljudskim
karakterima, ne može vrhuniti niko sem Boga. Nesnađenost likova u novom svijetu
Turske koja se modernizira rezultira njihovom otuđenošću od sebe, porodice,
svijeta i stvarnosti. Tako oni ostaju u procjepu između željenog i ostvarenog,
između misli i ostvarenja, između definiranog i nedefiniranog, vječito
snivajući da nešto trebaju i žele da promijene – pritom ne mijenjajući ključni
segment svijeta – sebe.
Saga koju ispisuje Pamuk u prilično obimnome romanu prolegomena je
u prevrtljivi svijet njegovih likova i opise Turske i Istanbula koji će
uslijediti u romanima: Čudne misli u mojoj glavi, Žena crvene kose, Crna
knjiga i Tiha kuća. Imajući u vidu da sam prije čitao njegove romane
objavljene u modernističkoj i postmodernističkoj fazi njegova stvaralaštva, a
potom njegov prvi roman pisan u čistoj i puritanskoj tradiciji realizma,
bjelodano je da je ovaj roman naznaka za one koji će uslijediti u kojima će
Pamuk dodatno izbrusiti svoj stil, „izoštriti“ svoju rečenicu i pažnju
usredsrediti na likove koji će činiti sastavnice njegovog književnog rada.
Dževdet i sinovi pomna je hronika
koja bilježi dešavanja, razmišljanja (u lijepoj tradiciji romana struje
svijesti), promjene, razgovore, živote i sudbine ljudi, konkretnije, jedne
porodice na razmeđu vijekova i pri zaokretu političkog kursa. Knjiga je to koja
pokazuje kako se nacionalne odrednice, političke pripadnosti, ideologije i
ubjeđenja mogu infiltrirati u samo jezgro društva – porodicu, osnovnu gradivnu
ćeliju i isti razoriti. Dakle, roman ukazuje na pogubnost jednoumlja i
zatvorenosti, oslikavajući pritom realno stanje jedne zemlje na prijelazu iz
19. u 20. stoljeće, na prijelazu iz tradicije u modernost.
Comments
Post a Comment