Mi'radž - duhovna paradigma
I
On [Allah] mi u odgovor reče: "Muhammede, tih pedeset namaza, koje sam
zapovijedio da obavlja tvoj narod svakog dana, iz milosti prema tebi, smanjujem
na pet, i neka od toga tri budu dnevna, a dva noćna, u propisane čase i sa
molitvama i klanjanjima koja uz njih idu. (...) Pa ako oni budu namaze tako i
činili, Ja ću ih nagraditi džennetom, kako sam ti već kazao.[1]
Sjedinjenje
graničnih momenata u Mi'radžu
Prema
Enciklopediji Kur'ana koju je uredila Jane Dammen McAuliffe, uznesenje
(ascension) ili mi'radž je, u najkraćem: Muhammedovo noćno putovanje. Kako se
na tom mjestu navodi, kur’ansko utemeljenje Muhammedovog uznesenja (mi’rāj)
je tanahno na dva načina. Kao prvo, uspon nije opis(iv)an i termin mi’rāj
se ne koristi u Kur’anu. Drugo, Kur'an naglašava da Muhammed ne donosi nikakvo
čudo sem božanskog čuda samog Kur'ana. Čak i tako, ključni kur'anski odlomci su
utkani i upleteni u post-kur'anski narativ o Muhammedovom usponu.[2]
Muhammedovo
uzašašće spojilo je slike stvaranja, objave i Obračuna (Sudnjeg dana), tri sržna
granična momenta kur’anske i vankur’anske tradicije. Nakon što je pojam
fizičkog uspona uspostavljen, kur’anski podtekstovi s jakim intertekstualnim
vezama postali su sredstvo za istraživanje napetosti između ovosvjetske vizije
i vizije kraja vremena. Unutar pojedinih religija, međureligijski simbolički
kozmos uzastopnih sfera ili nebesa postao je mjesto natjecanja među različitim
religijama. Mi'radž je bio osnovno sredstvo islama za izražavanje takvog
nadmetanja.[3]
Mi'radž – uznesenje u
sufijskom univerzumu
Mi'radž,
Muhammedov uspon kroz sedam nebesa do božanskog prijestolja, također je bio
paradigmatičan za sufijsko razumijevanje njihovih vlastitih mističnih
putovanja.[4] Čak i kada sufije ne
aludiraju na Mi'radž otvoreno, Muhammedov uspon bio je neprekidni podtekst, podstaknut
suptilnom aluzijom na nadahnuće, vizijom božanskog i pogledom kontemplatora.
Mi’radž nije, kako rekosmo, konkretno imenom oslovljen u Kur'anu. Glavni
kur'anski dokaz za predaju je prvi stavak 17. kur'anske sure - Ajet o noćnom
putovanju (17:1):
Hvaljen
neka je Onaj koji je u jednom času noći preveo (poveo na noćno putovanje) Svoga
roba iz Hrama časnog u Hram daleki, čiju smo okolinu blagoslovili kako bismo mu
neka znamenja Naša pokazali. - On, uistinu, sve čuje i sve vidi.
Ovaj
ajet je uparen s prikazom Muhamedove poslaničke vizije (53:1-18), a elementi iz
te vizije, poput lotosova drveta (sidretu-l-munteha), ugrađeni su u samu
topografiju uspona. Također je ajet o noćnoj odiseji uparen s još jednim
poznatim odlomkom iz Kur'ana, „otvaranjem Muhammedovih grudi.” Kratka kur'anska
sura (eš-Šerh ili Inširah) koja je citirana u nastavku postala je
dokazni tekst za vađenje Muhammedovog srca (jedno od tri čišćenja, kako veli
Ibn Hadžer!) i njegovo pročišćavanje u vodama zamzama (vode su se
otvorile za Hadžeru u Mekki dok je očajnički tražila vodu za sina Ismaila)[5].
Zar
grudi tvoje nismo prostranim učinili / i breme tvoje s tebe skinuli / koje je
pleća tvoja tištilo / i spomen na tebe visoko uzdigli! / Ta, zaista, s mukom je
i last / zaista, s mukom je i last! / A kad završiš, molitvi se predaj / i samo
se Gospodaru svome obraćaj!
Namaz
– mi'radž naš svakidašnji
Čini
se da se prikazi Mi'radža proširuju kako je islamska tradicija rasla u raznim
područjima, s detaljnijim izvještajima o skalinama pakla i fizičkim opisima
poslanika koji borave na sedam nebesa. Sufije, koji su se u psihološkom
ispitivanju mističnog iskustva oslanjali na odlomak o "lotosovom drvetu"[6], također su prisvojili
punu mi'radžsku kozmologiju kao paradigmu za mistični uspon.
Čovjek
treba težiti da uspostavi svoj namaz kao vlastito duhovno uznesenje. Naravno, kako
piše Annemarie Schimmel, takvo jedinstveno iskustvo tokom vlastitog mi’radža[7] mogu steći samo oni s
“visokim ambicijama” (himmat). Za njih je to samo tren udaljeno, veli
ona:[8]
Za
visoke ambicije, to je samo jedan korak do najvišeg prijestolja!
Dakle,
naše svakidašnje molitve (namazi) treba da smjeraju ka oponašanju svekolikih
simbola koji se mi'radžom nadaju. Onako kako je mi'radž Poslaniku nagrada za
sabur i olakšanje duši nakon tužnih i tegobnih događaja, tako su naši namazi
eskapističko utočište i smiraj u blizinu Božiju.
Podsjećanjem
na mi'radž i njegovu semiotičku notu, podsjećamo se i na važnost i
neprikosnovenost namaza. Namaz, kao i mi'radž oslikava simbiotski odnos između
duhovnosti i utjelovljenja. Onako kako se mi'radž zbio tjelesno, duhovno i
duševno, tako se i naši namazi istovremeno odvijaju na istim planovima. Na
način na koji su prikazi mi'radža objednili granične momente stvaranja, objave
i Obračuna, tako nas namaz podsjeća da nas je Bog stvorio i samo pred Njim
klečimo (iyyaka na'budu...), Njemu se utičemo od Obračuna (maliki
jawmi-d-din), neprestano recitirajući riječi Objave. Mi'radž je naša
duhovna paradigma, obrazac po kojemu se odvijaju naši namazi, stoga je važno
biti usredsređen i potpuno predan kako je to nekoć bio i naš Poslanik eda bi
zavrijedili nagradu džennetom i vječnu sreću.
[1] Navedeno prema: Noćno putovanje
poslanika Muhammeda – Liber Scale Machometi – Kitāb al-miʻrādž,
s latinskog preveo, latinski izvornik priredio i pogovor napisao Sinan
Gudžević, izd. V.B.Z., Zagreb, 2007, str. 79.
[2] Dammen McAuliffe, Jane. Encyclopaedia
of the Qur’an, volume one A-D. Leiden–Boston–Köln: Brill, 2001. p.
176.
[3] Ibid., p.
180.
[4] Vidi:
Sells, Michael A. (ed.) Early Islamic mysticism: Sufi, Qur’an, Mi'raj,
poetic and theological writings. New York – Mahwah: Paulist Press, 1996.
[5] Ibid.
[6] U prijevodu Kur’ana koji su
načinili Čaušević i Pandža, sidretu-l-munteha (lotosovo drvo) zapravo je
simbol granice spoznanja; to je krajnja tačka preko koje ljudski um ne može
premašiti ni preći.
[7] Alimi kažu, simbolično: „Namaz je
mi'radž vjernika.“
[8] Schimmel, Annemarie. And
Muhammad is His Messenger: The Veneration of the Prophet in Islamic Piety. Chapel
Hill & London: The University of North Carolina Press, 1985. p.
265
Comments
Post a Comment