Slovo o knjizi, vol. 22: Ostati ili otići – u čemu je spas? (Osvrt na roman "Polje kruški" autorice Nane Ekvtimishvili)
Prije
nego što o samoj knjizi kažem nekoliko riječi, ukazao bih na drugu itekako važnu
stvar. Riječ je o vrijednom potezu izdavačke kuće Buybook da za
čitatelje osvijetli mnoge marginalne književnosti u nacionalnom kontekstu (u našem
notornom čitateljskom iskustvu), pa tako pored ove knjige koju ispisuje
gruzijska autorka, među njihovim izdanjima možemo pronaći i knjige iz iranske,
libanske, palestinske, litvanske i inih književnosti. Ovo iluminiranje svekolikih
aspekata ukazuje na bogatstvo koje književni kanon širom svijeta iznjedruje, te
o čestom prenebregavanju koje se čini kada se tretira književnost ipso facto.
Prisjetimo se važnosti ukazivanja na one tekstove koji ne čine kanon
općepoznatih i relevantnih knjiga primjerom Patricka Modiana, dobitnika
Nobelove nagrade za književnost 2014. koji je, jednom kada je izvučen iz sjene,
pokazao raskoš onoga što bih samo mogao nazvati minijaturnim pisanjem ili
pak prošlogodišnjeg Nobelovca – Abdulrezaka Gurne, engleskog pisca rodom iz
Tanzanije, nepoznatog javnosti koji ispisuje sjajne romane o aporijama
migracije i života u afričkom kontekstu.
Roman
Polje kruški doista je primjer postmoderne književnosti. Fragmentiran,
dat u bljeskovima, preplićući retrospektivno i hronološko pripovijedanje, tka
priču o Leli, štićenici doma za intelektualno zaostalu djecu koja je tu samo
nositelj i medijator radnje. Autorica Nana Ekvtimishvili je, što je značajka
postmoderne, samosvjesna i ironična spram gradnje likova u romanu –
horizontalno i vertikalno. Roman obiluje likovima dok je radnja poprilično
anemična. Nekoliko motiva koji povezuju cjelokupno tkanje romana pričaju priču možda
i važniju od samog stila kojim je ispričana.
Protagonistici
Leli društvo je Irakli, dječak, kojem je ona jedino pripadanje. Već na početku
događa se jedna smrt koja iako emotivno poremeti likove, ne ostavlja duboka
traga, već se život dalje odvija nesmetano. Odlika je to ovog vremena, senzacionalističkog
i brzog, haotičnog i neizvjesnog, gdje nijedna vijest, nijedan događaj – ma koliko
veliki i buran bio – ne može opstati u čovječijim osjećanjima i duhu dugo
vremena. Naprosto, vrijeme nameće brz tempo života te se ničemu ne smije
pridati važnost a i ako smije, to nešto će brzo smijeniti nešto novo, te će ovo
pređašnje, ma o čemu se radilo, pasti u zaborav. To možemo primijetiti na stalnom
bombardiranju populističkim vijestima, konstantnim šokovima u polju crne hronike
koji su, štaviše, prestali da potresaju ljude.
Lela
žena ispuniti čin pravde koji opet podrazumijeva nečiju smrt dočim se dječaku
Irakliju nudi prilika za boljim životom, za odlaskom i promjenom, potpuno
nenadano i neočekivano. Podudarnost toga dvoga idealno je tlo za infinitezimalnim
parčetom pravde. Jedan dječak koji ima živu majku ali kao da je nema dobija
priliku za novim roditeljima, djevojka njegovim odlaskom dobija priliku da
jednome silovatelju i napasniku oduzme život o čemu dugo snatri. No, pravo je
pitanje – da li se stvari odvijaju onako kako mi želimo ili je najbolje da se
dese bez našeg učešća i čak petljanja u vlastiti život? Pitanje je – da li je
za tog dječaka zaista najbolje da ode; odnosno, da li promjena uvijek znači
promjena nabolje? U takvim trenucima loma, teško je dozrijeti do istine i
spoznati je. S druge strane, ukoliko će pravda nastupiti nečijom smrću, da li
je esencijalno da u tom činu čovjek učestvuje ličnom kao što to želi Lela, ili
je bitno da se ona zbije – ma na koji način?
Polje
kruški amblematičnog naslova roman je koji govori o jednom
naročitom kontekstu, specifičnoj sredini i životima onih koji su nama strani i
o kojima ne mislimo. Polje kruški oslovljava sve one fragmente našeg
žića koji žeđaju za pravdom, kojima se nude prilike za promjenu pri čemu se ne
zna šta znači ta promjena. Ovaj roman zapravo, načelno, govori i o brzini
smjenjivanja događanja i povezanosti naših starih strahova i trauma sa onime
što smo mi danas.
Comments
Post a Comment