Slovo o knjizi, vol. 19: Kuća ili prostornost vremena (Osvrt na knjigu "Kućni ljudi" Almina Kaplana)
Knjiga
Kućni ljudi Almina Kaplana izašla je u Buybookovoj ediciji Dnevnik stoga
bismo mogli očekivati da pred sobom imamo tipičan dnevnik koji hronološki slijedi
nečiji život i pred čitatelja ispostavlja svagdašnjicu. No, kako ni sadržina ni
sućina ovog dnevnika nisu uobičajeni, donekle je isti slučaj i sa njegovom
formom. Omeđen je (tek toliko da nekakvi rubovi postoje) sa tri cjeline, iako
bi ona srednja mogla biti svojevrsni interludij, most kojim se prelazi do drugog
dijela – od Proljeća ka Ljetu. U nastavku želim osvijetliti samo
nekoliko dimenzija ove knjige koje se meni čini važnim.
Bašta,
pepeo
Važan
dio pripovjedačevog (i u ovom slučaju autorovog) dana, sedmice i mjeseca čini boravak
u bašti i briga oko sadnica. Bašta je topos odmora, počinka, tu se misli
ventiliraju, neposredno se prisutno u svojem životu i terapijski djeluje. Kako
to Dževad Karahasan fino postavlja,
Vrt
je, nasuprot tome, granični prostor, istovremeno javan i intiman, otvoren i
zatvoren... U vrtu se susreću pojedinac i društvo, ličnost i kultura, priroda i
duhovna nadgradnja, materijalno i imaginarno, vidljivo i nevidljivo, moguće i
neporecivo. To je osnovna razlika između vrta i trga – trg je prostor
socijalnog općenja i susretanja bića jedne vrste, dok je vrt prostor svih vrsta
općenja i prostor svih mogućih susreta, tako reći zbir mogućnosti susretanja,
”prostor susretanja kao takvog”.
Otvorenjem
knjige, čitatelju nije mnogo stalo do te bašte, do kavada, paradajza San
Marzano, paprika, bosiljka, no po završetku čitanja, nakon zajedničke brige
pisca i čitaoca za tim vrtom, egzaltiranost se transformira u ekstazu i
zadovoljstvo, u čin radosti i slavlja, nazdravljanja samome životu. Boravak u
bašti ispunjava čovjekovo vrijeme, donosi nasladu i satisfakciju a u krajnjoj
liniji ima utilitarističku dimenziju. Od onoga čemu je posvećivao svoju
pozornost i o čemu je mislio on ubire plodove i time zadovoljava kako
fiziološke, tako i svoje estetske prohtjeve.
Upravo
ta dimenzija isticana je u nekim recenzijama, primijetio sam. Zapravo, neki su
kazali kako se Kaplanova knjiga može motriti i kao priručnik: kako to spremanje
hrane, večere i kućni rituali čine osoben, lijep, izvanredan, ni po čemu
istaknut i baš zbog toga neponovljiv, život. Naravno, ovo je moja misao, jedino
je riječ priručnik uzeta iz neke druge recenzije, mada je tamo stajalo:
priručnik za preživljavanje. Ni toj dimenziji ove knjige ne treba odreći
smisao. Zapravo, svaki čovjek može sebe komforno utisnuti u ovu knjigu jer, van
posla i obaveza, van javnog prostora, svaki čovjek je kućni čovjek. Tako su
naročito zanimljivi i pažnje vrijedni paragrafi i stranice na kojima autor
prilježno i minuciozno priprema ručkove i večere, birajući najljepše i najbolje
povrće koje je sam uzgojio, pripremajući sos Pesto od svog bosiljka iz
bašče. Pored bašče, znatan dio narativa ostaje unutar zidova, unutar kuće – obrubljen
prostorom.
Kuća:
prostorom kroz vrijeme
Kretanje
kroz prostor nužno znači i kretanje kroz vrijeme, dočim kretanje kroz vrijeme
ne podrazumijeva kretanje kroz prostor. Vrijeme drugačije protiče unutar kuće,
unutar skučenog prostora doma. Tako je i vrijeme u knjizi Kućni ljudi izmješteno
iz priče pa, kako smo na početku kazali, nema čak ni vremenskih odrednica –
datuma. U prostoru Kaplanove kuće, čiju nam skicu na samom početku donosi
autor, kretanje kroz prostor je kretanje kroz vrijeme. Ovu metodologiju usvaja
čak i čitatelj te se potpuno predaje prostornosti kuće u knjizi kao da je
njegova vlastita. Vrijeme u kući je razvučeno, slijepljeno; kuća vuče svog prebivatelja
unutar sebe, ne raduje se napuštanju sigurne zone. Otuda nam se, u trenucima dosade
u kući, najčešće spava. Dodajmo svemu tome ulogu pandemije Covid-19 koja je
bila u jeku odnoseći ljudske živote i komunikaciju a koja fungira kao vremenski
checkpoint. Izoliranost ljudi jednih od drugih, odvojenost i samoća,
doprinijeli su tome da imamo dvije leće kroz koje uobzirujemo ovu priču, ovaj
život: kuća i bašta, sve ostalo je u službi toga.
U
Kućnim ljudima, dakle, prostor ovaploćuje ulogu vremena. Tako ima jedna
zamaštana, soba-vizija, soba koja je budućnost, koja zrcali budućnost i u koju se
nose oni dijelovi života i sebe koji nisu bofl i balast. Trenutni prostor je
sadašnjost, tu se boravi i živi, tu se djeluje, tu se život odvija dok se o željenoj
sobi sniva. Tako prostorije, fiktivne i stvarne, fungiraju kao jedinice vremena. Jedna čiji obrisi su obrisi želja, snova i vizija, druga čije su jasne konture - lucidna zbilja.
Sva
ova metafizička naklapanja možda su suvišni dodatak, možda je dovoljno uzeti
knjigu u ruke i predati joj se po vlastitom nahođenju – kao dnevniku, kao
priručniku, kao fikciji, onako kako je budemo osjećali. Ona uistinu može biti
priručnik, ali ne zbog brojnih delikatesnih recepata koje iščitavamo na njenim
stranicama, već zbog rituala, rasterećenosti i načina života, zbog svetog
prostora u vremenu sa voljenom osobom, zbog prikazivanja bračnog života
lagodnim i lijepim i mogućim, kao priručnik za jednostavan a lijep život.
Comments
Post a Comment