Slovo o knjizi, vol. 18: Prosta moć tihe ljubaznosti (Osvrt na roman "Čudo" autorice J.R. Palacio)
Glavno
načelo protagoniste romana, Augusta Auggieja Pullmana, glasi:
Svako
zaslužuje stojeće ovacije barem jednom u životu.
Nakon
što sam pročitao svojevremeno mnogo hvaljeni roman a zatim, odgledao i
istoimeni film, smijem kazati kako iz cijelog tog iskustva izlazim sa krajnje
lijepim utiscima. Ponajprije, važno je ići onim redom koji je za mene jedini
valjan i kanonski, pa tako prvo [treba] pročitati knjigu a onda se okrenuti ka
ekranizaciji knjige. Po običaju, filmovanje knjige mora adaptirati sadržaj,
formu, pripovijesni tok i likove onome okviru koji kinematografija ima. Obzirom
da je roman Čudo sastavljen od sekvenci, hronološki nizajućih, u kojima
radnja teče ali se perspektiva iz koje promatramo radnju mijenja, odnosno
različiti likovi se u osobitoj polifoniji smjenjuju (ukoliko bi nam Bahtin
danas dopustio da rabimo pojam polifonije u hipermodernoj epohi
književnosti).
Glavni
lik romana je Auggie Pullman, dječak koji se rodio sa pojavnim, fizičkim
problemima, čije je lice usljed djelovanja genetskih spletova deformisano. On
se suočava sa krajnje palanačkom sviješću, ismijavanjem, ruganjem, cerenjem,
uperivanjem prsta, podsmijehom, itd. I to se sve zbiva prije polaska u školu,
odnosno, polaska u peti razred obzirom da ga je mama školovala kući do tog
perioda. On se srami sebe, srami se svog izgleda, iako je naučio da sebe
prihvati, da je u očima roditelja i sestre on posve normalno dijete. Upravo
odluka da krene u školu katalizator je sve radnje koja se pred nama nahodi u
romanu Čudo.
Čudo
je
roman koji zrcali svekolike odnose roditelja i djece, djece međusobno, učitelja,
odgajatelja i učenika u sveudiljnom kolopletu stupanja u novi prostor. Iako bi
se ova knjiga mogla komotno svrstati, naravno uvjetno kazano, u red pedagoškog
štiva (a i ja bih je sam preporučio posebice onima koji su u toj struci), ovo
je jedan topao roman koji govori o ljubaznosti, o prihvatanju ljudi i
dopuštanju da ih prvo upoznamo a onda, postepeno, prihvatimo... a neke i
zavolimo.
Auggiejeva
epopeja kreće od početnih sunovrata, podnošenja i trpljenja, do stojećih ovacija,
aplauza, osmijeha i podrške. Život tako režira stvari, da – ukoliko smo mi
uistinu ljudi, prirodni i ono što jesmo, ukoliko nismo prijetvorni ni
pokvareni, doprijet ćemo zasigurno do onih srca do kojih treba da dopremo. One
koji su za naš život bofl i čist škart usud će sam udaljiti od nas. Dječak
Auggie sjajan je i blistav primjer kako prirodnošću, tihom snagom svoje pameti,
ljubaznošću i spremnošću da se bude to što jest, čovjek može otvoriti vrata i
onih najsklerotičnijih srca. Važan je taj splet razumijevanja, saosjećanja i
otvorenosti kako bi svijet bio bolji.
Obzirom
da ovo nije fabula niti prepričavanje romana, ne osjećam obavezu da hronološki
posložim sve do ove tačke, već ću naprosto preći na nju:
Auggiejeva
sestra, koja je itekako brižna, slijedeći svoju sudbinu, svoju putanju, ne
zamajavajući se onime što ne može objasniti ni pojmiti a pogotovo ne na to
utjecati – dolazi do toga da bude glavna uloga u predstavi Naš grad. Njeni
roditelji su u blagome šoku, onirično strepe, suze im blistaju u očima; brat
Auggie je ponosan i presretan što je njegova sestra dobila prilika da zasija i
zadobije pažnju ljudi zbog toga što je ona – ona, zbog toga što zaslužuje. U
tom magnovenju, Auggie je skovao svoje načelo:
Svako
zaslužuje stojeće ovacije barem jednom u životu.
Načela
su prevalentno bili zadaci koje im je nastavnik u školi davao svakog mjeseca
kao moto, kao misao vodilju. Jedan od posljednjih zadataka njima bio je da sami
smisle neko načelo po kojem će se voditi. Nakon što je prošao mučan proces prihvatanja
i odbijanja, zatim slatki proces sticanja prijatelja te je konačno osjetio
pripadanje bez poduzimanja bilo čega osim prihvatanja sebe takvim kakav jeste i
ponašajući se prirodno i bez glumatanja, Auggie dobija svoje stojeće ovacije
koje je zavrijedio prostom moći tihe ljubaznosti.
Comments
Post a Comment