Slovo o knjizi, vol. 15: Mostovi i slonovi (Osvrt na roman "Pričaj im o bitkama, kraljevima i slonovima" Mathiasa Enarda)
A
pošto su to djeca, pričaj im o bitkama
i
kraljevima, đavolima, slonovima i
anđelima,
ali ne zaboravi da im pričaš
o
ljubavi i sličnim stvarima.
(epigraf,
Rudjard Kipling, Životna smetnja)
Veliki
umjetnik, kipar, arhitekta i slikar Michelangelo nikad nije (tako povijest
veli) putovao u Carigrad, ali Mathias Enard zamišlja da jest u romanu Pričaj
im o bitkama, kraljevima i slonovima. Polazeći od početne historijski potvrđene
premise da je Michelangelo pozvan 1506. godine u Carigrad od strane sultana
Bajazida II koji je želio dizajn za most nad Zlatnim rogom (a prethodno odbivši
dizajn Leonarda Da Vincija), Enard razvija priču o mogućnosti što sva
književnost po sebi i jest – topografija mogućnosti. Dovoljna je mogućnost,
pretpostavka i jedno „šta ako“ da nastane jedan ovakav zanimljiv i slasan
kovitlac romana koji je sugestivan i aluzivan prije negoli sveden na radnju i
dovršen unutar sebe. U ovako zamišljenoj alternativnoj stvarnosti, Michelangelo
odlazi u Carigrad bježeći od pape Julija II, kako bi dizajnirao i konstruisao
most koji bi ga proslavio i učinio ga slavnijim i većim od njegova prethodnika,
gorostasa Da Vincija kojemu se Michelangelo divio.
Otuda
je za moto romana uzet Kiplingov citat naveden na početku ovog teksta. U
pričama je sve moguće, mogućnosni diskursi su ono što ljudi žele. U navedenom
citatu zrcale se i sličnosti i razlike koje ovaj roman prezentuje kroz
dihotomiju Istoka i Zapada, ali ne na onaj način na koji ih opisuje Edward Said.
Riječi su ovo kako Kiplingove, tako i andalužanske pjevačice čija se
perspektiva pokazuje u romanu na nekoliko kratkih bljeskova, pod vidom malih
poglavlja koje ona u svojevrsnom unutarnjem monologu izriče. Njen izričaj
pokazuje čežnju za domom, spomen i sjećanje koji ostaju odakle i simbolika
slona u naslovu romana. Slon zapravo figurira kao simbol sjećanja, obzirom da
tim crtežom Michelangelo pečati svoje prisustvo u životu mladog paža koji je
velikim kiparom bio opčinjen. U izmještenoj stvarnosti, ovaj spomen u obliku
slona predstavlja koncept sjećanja, dočim kraljevi i bitke sugeriraju da su
historiji inherentni veliki narativi a zaboravlja se da svi, i mali i veliki,
ukoliko ne prežive u nečijoj priči ili sjećanju, nestaju.
Romanom
Pričaj im o bitkama, kraljevima i slonovima Enard donosi koncepte
povezivanja (mostova, ali i ljudi), vremena i sjećanja, ljubavi i okrutnosti,
umjetnosti i novca koji se spliću paralelno sa miješanjem fikcije sa poviješću.
I u tome je čar i ljepota ovog kratkog romana. Agirajući kao historijski zapis,
kao historijski dokument sa svojim bilješkama, kratkim poglavljima i biranim
riječima, on donosi duh i atmosferu jednog vremena, jednog prostora britkim,
fino uglačanim i pitoresknim rečenicama koje uprizoruju kazano.
Enard
piše u kratkim bljescima poglavljā, smjenjujući tri perspektive - Michelangelo
sam, andalužanska pjevačica te pisma koja Michelangelo šalje u rodnu zemlju.
Katkad se umjesto poglavlja pred čitateljem nadaju Michelangelove bilješke koje
je tog dana zapisao što doista daje aromu romanu, aromu svakodnevnog života i
malih udivljenja velikog umjetnika.
Kao
što rekoh, mostovi, odnosno most (ponad Zlatnog roga na Bosforu) simbolizira
povezanost ljudi, te vezu koju Carigrad u sebi nosi između Istoka i Zapada,
Evrope i Azije. Isto su tako likovi koji predstavljaju dramatis personae romana
pokazna igra veze Istoka i Zapada, odnosno njihove isprepletenosti i
nerazdvojivosti. Stoga mostovi služe samo da transcendiraju prvu analogiju i
smisao poluče u ljudskim konekcijama. Pritom je Enardovo opisivanje prizora,
krajolika, pejsaža i mjesta filmično, u njegovim rečenicama odiše slikovitost
bazara, mirisa, luke, grada, mejhane i dvora.
Roman
Pričaj im o bitkama, kraljevima i slonovima umnogome je simboličan i
aluzivan, književna je igra sa mogućnošću i povijesnim „šta ako.“ Stoga ga je
nemoguće svesti na samu radnju niti on sam teži da bude sveden na zaplet i
rasplet, već se radije njegova ljepota i simboličnost odražavaju u simbiozi fikcije
i fakcije, u čitateljsko prihvatanje istine romana i
književnosti a to je da je književnost nesvodiva na samo napisano. Pričaj im
o bitkama, kraljevima i slonovima priča je kako o ljubavi, tako i
ljubomori, kako o umjetnosti, tako i o vezama, kako o Istoku, tako i o Zapadu.
Ukratko, roman o mogućnosti.
Comments
Post a Comment