Slovo o knjizi, vol. 13: Sloboda, drugost i njihove ramifikacije (Osvrt na roman "Voljena" Toni Morrison)
Kao
pasionirani čitatelj, u nekoliko važnih trenutaka u svome čitalačkom životu
počeo sam da zamjećujem znakovitost i putove knjiga. Ima neka stara mantra koja
veli da ne biramo mi knjige već one biraju (i dolaze do) nas. U tom znaku, pod
tim amblemom, meni je interesantno da je moja Voljena meni preporučila Voljenu,
roman afroameričke književnice, Toni Morrison, koja je ovjenčana i Nobelovom
nagradom za književnost 1993. godine. Da se sva simboličnost svodi samo na
semantičku ravan ljubavi, bilo bi to zanimljivo ali ne toliko delikatno kao što
je slučaj sa ovim romanom koji je u prvi plan iznio nekoliko važnih aduta.
Jedan od njih jeste i vlastito sučeljavanje sa prošlošću koja je kao bukagije
na nogama, kao težak uteg kojeg čovjek vuče, katkad i neprimjetno. Upravo u
periodu koji je prethodio sretnoj vezi, sretnoj sadašnjosti, dešavalo se u meni
nešto što ni sam nisam umio pojmiti niti jezikom artikulirati. Naime, nisam ni
morao, jer evo, nekoliko mjeseci kasnije, bez izravnog pojašnjenja, roman Voljena
mi je na simboličkoj ravni, ovaploćenoj magijskoj i metafizičkoj ravni
kazao da je svakome dosta vlastite prošlosti i da je ona tu gdje jeste, s njome
se ne može ništa raditi – važno je prihvatiti je i naprosto, nakon susreta i
sukoba, krenuti u sadašnjost, krenuti ka budućnosti.
Da
bi se to uspješno desilo, važno je izaći iz jednog okvira, iz onoga što
pritišće dušu i zaroniti se u vlastite jastvo. Sama Morrison u predgovoru
romanu piše kako je napuštanje posla u izdavačkoj kući bilo okidač da razmisli
o tome šta je sloboda, što je dalje dovelo do pojmovanja slobode nje kao afroamerikanke,
a zatim i povijesnog udesa vlastite rase, vlastitog naroda i njihovog dolaska
do slobode. Autorica je (otkrila priču o) povijesno stvarnoj osobi, Margaret
Garner, koja je ubila svoju djecu kako ne bi poput nje pali u ropstvo. Ona pak
odlučuje da ne piše roman o ropstvu izvana, fenomenološki motreći ropstvo, već
ispisuje unutarnje krajolike raznovrsnih ljudi koji su prošli kroz takvo
iskustvo i oslikava tragove (prevalentno psihološke, mentalne) koje je ropstvo na
njih ostavilo. Upravo tamnoputi ljudi bili su porobljeni zahvaljujući, ironično
kazano, rasnoj segregaciji, odnosno uvjerenju da je neko nadmoćan i više vrijedan
a neko drugi bezvrijedan i „drugi“ samo zbog razlike u boji kože.
Kada
je u pitanju rasna segregacija, važno je istaknuti da je Toni Morrison
podjednako željela osuditi ideju o različitosti rasa a s druge strane ukazati
na specifičnosti afroameričke kulture čije povijesne rane ne treba skrivati već
ih treba otkriti i njegovati.
Ne
samo da tekstom zagovara antirasizam i progovara o problemima nasilja,
diskriminacije i patrijarhata već je i samo oblikovanje teksta u službi tih
ideja. Na samom početku romana nailazimo na posvetu: šezdeset milijuna i
više. To je amblematična brojka koja se odnosi na broj poginulih
Afroamerikanaca tokom atlantske prodaje robova. Djelo je stoga prožeto pričama
nekoliko crnaca čiji se životi isprepliću i tvore pletivo tužnih priča i
sudbina.
U
ovome romanu, mnogo je toga o čemu bi se dalo pisati i govoriti, no obzirom da
ovaj osvrt ostavljam sebi i čitateljima kao podsjetnik, kao set naglasaka koji
mogu služiti kao žarišne i polazišne tačke razgovora, zadržat ću se na još
nekoliko stavki. Jedna od krunskih tema koju Voljena oslovljava je rasizam
i sve njegove ramifikacije: kupoprodaja ljudi kao roblja, nasilje, silovanja,
paljenja, klasificiranje i opisivanje ljudi kao životinja, itd. Ovih zlodjela
(i povijesno a i u ovome romanu) čovjeka prema čovjeku toliko je da se ne mogu
pobrojati a i bilo bi mučno zalaziti u detalje na ovome mjestu. Slike koje
Morrison uprizoruje tekstualno žive su, pitoreskne, vividne i upečatljive, no suština
priče ne svodi se na njih. Prihvaća povijesnu istinu da se rasizam pojavio, da
su ljudi tamne puti prodavani i kupovani poput stoke a tako i novčano
cijenjeni, da su prebijani, maltretirani, odvajani od porodice, silovani,
paljeni, proganjani, mučeni... ali bira da u punini oslika kakve je posljedice
to imalo na društvo, na pojedinca, kakve su odluke u svačijem pojedinačnom
usudu morale biti donešene da bi se spasio dignitet, čast i čovječnost. Da li
dopustiti da dijete proživi isto što i majka ili mu uskratiti muke donoseći
sebi najveću muku od svih? Drugačiji je morao nužno i trajno postati „drugi“ –
te se afričkim stanovnicima pridavalo animalna obilježja zbog srednjovjekovnog
i religijskog povezivanja crne boje s prljavštinom i nečistoćom, što je potom
služilo kao opravdan razlog za porobljavanje i kolonizaciju.
U
svjetlu toga, dolazimo do one koja je centralna ličnost naslova knjige – Voljena.
Ona je duh – koji označava spoj svijeta živih i svijeta mrtvih (a tu je
bjelodano na djelu magijski realizam, odnosno prodor fantastičnog u realno). Nevjerovatno
je kakvim se sve tehnikama i narativnim postupcima služila Morrison da bi
iznjedrila ovako kompleksnu, duboko simboličnu i važnu priču. Voljena je spoj
svijeta živih i mrtvih a to je jedan od lajtmotiva ovog romana koji se nahodi u
opoziciji prošlost-budućnost. Nemogućnost da se krene dalje usljed zatočenosti
u raljama prošlosti koja neprestano pohodi i proganja sve likove romana zrcali
se u liku Voljene koja dolazi kako bi otjelovila prošlost i pokazala stalno
bježanje od nje upravo od onih koji su je nosili kao teret. Njena pojava i znamenitost
koja se u tome krije je: odmazda koja se ponavlja. Poput pradavne prakse taliona,
Voljena se pojavljuje, vaskrsava kao iskupitelj – sebe, majčine prošlosti,
majčinog čina (zločin ili ljubav?), pojavljuje se da sve one koji žive onkraj
vremena i prostora osvijesti, da ih primora na suočavanje sa stvarnošću sama
bivajući fantazijom u čemu Morrison fantastično dočarava svu ambivalentnost i
ironiju rasizma.
Zaista
ova nobelovka posjeduje maestralan, volšeban stil pisanja - ispreplićući
stvarnost i fikciju, stvara priče koje hrabro temelji na povijesnoj podlozi i
iskustvima afroameričkih robova. To isprepleteno vrijeme je ingeniozan
književni organon: sadašnjost se miješa sa prošlošću, sjećanja sa stvarnošću,
onako kako se duh miješa sa fizičkim i prostornim pojavama i ljudima,
primjerice, većina se likova u Voljenoj trudi usredotočiti na budućnost
no prošlost je toliko teška da ju je teško prihvatiti i nemoguće zaboraviti.
„Seta“,
kaže, „ti i ja, mi imamo jučerašnjice više nego iko drugi. Treba nam nekakva
sutrašnjica.
Jednom
prigodom, u emisiji Agape, profesor Dragan Stojanović, govoreći o
Thomasu Mannu i njegovom voluminoznom romanu Josif i njegova braća govori
o tipično Mannovom postupku prekrajanja mita obogaćujući likove dubinom, smislom
i kompleksnošću karaktera. Navedena tomasmanovska psihologizacija likova prisutna
je apsolutno u romanu Voljena. Morrison, žena koja piše o ženi tako za
psihologizaciju lika zapravo koristi njezinu prošlost, koju se nastoji
potisnuti, sadašnjost koja je jednako teška i budućnost za koju se čini kako je
nema. Takav pristup čini djelo puno emocionalnog naboja te se bez obzira na
njezinu vještinu baratanja riječima čini kako se vrijednost djela zapravo krije
između redaka. Emocionalni naboj stvara se i dvostrukom drugošću koju roman
podrazumijeva a koja je u socijalnom i historijskom kontekstu važna: rasna
(tamna puta) i rodna (žena u patrijarhatu) drugost. Setha, glavni lik, majka, fungira
kao glavni primjer manifestacije dvostruke drugosti (rasno i rodno).
Iako
je to već donekle i kazano, roman je slika položaja crnaca u Americi 19.
stoljeća. U drugoj je polovici 17. stoljeća započelo porobljavanje
afroameričkog naroda u sjevernoj Americi te se ta praksa nastavila u sljedećih
250 godina.) U svojem romanu Toni Morrison nastoji povezati prošlost američkih
robova sa savremenim društvenim okolnostima, budući da se radnja odvija u
Sjedinjenim Američkim Državama nakon građanskog rata gdje se crnce iskorištava
kao obespravljenu radnu snagu. Jorge de Alva tvrdi kako se povijest potlačenih
može otkriti jedino prihvaćanjem kako ne postoji jedinstvena povijest već samo
mnogostruke povijesti. Otuda imamo i nekoliko perspektiva [vlastitih] povijesti
likova u romanu pri čemu svako od njih sklapa mozaik i slagalicu shodno onome
što iz fragmenata njemu dostupnih može složiti. Svako zna samo dio tuđe
povijesti, svako svoju želi zaboraviti a ona ide za njim.
Dotaknimo
se tek ovlaš na kraju teme majčinstva. Za Morrison i protagonisticu Sethu,
majčinska ljubav mora biti ili jaka ili je nema. Na prigovor Paula D Sethi da
je njena ljubav bila prejaka da je ubila njeno dijete, ona mu odbrusi:
Prejaka? (...) Ljubav ili jeste ili
nije. Slabašna ljubav nije nikakva ljubav.
Naravno,
u kontekstu gore kazanog, ona želi da spasi svoje dijete, svoje čedo od zala
koje je sama proživjela. Kako ni sama u tom prijelomnom času ne vidi svjetlo,
ne vidi budućnost, obzirom da sa bijelcima (koji dolaze po crnce) nema
budućnosti, ona čini ono što misli da mora eda bi svi zajedno pošli na onu
stranu, gdje će biti zajedno i sretni.
Nije
moja dužnost da znam šta je gore. Dužnost mi je da ih zaštitim od onoga za šta
znam da je užasno. I to sam i uradila.
Koristeći
motiv folklora i narodne priče, te ne samo motiv, već i stil pisanja, Morrison
želi da istodobno sačuva autohtonu tradiciju oralnog pripovijedanja staroafričkih
priča, kao i da poruči da ovakve priče ne smiju da budu zaboravljene, i da na
ovaj ili onaj način treba da se prenesu i ispričaju.
Takva priča ne smije da se prenosi.
Smije
i treba. Čitajte Toni Morrison. Važno je.
Comments
Post a Comment