Slovo o knjizi, vol. 12: Granični prostor kao prostor spoznaje (Osvrt na roman "Preko granice" Enesa Topalovića)
Postoje
takva djela koja su koliko čitateljski prohodna, toliko i tekstualno zgusnuta i
značenjski slojevita i iznijansirana. U pletivu i tkanju tih i takvih knjiga, pred
čitateljem vaskrsavaju dvije niti radnje – prva, ona linearna, hronološka i
očigledna i druga, skrivena, semantička i metafizička. Takvi romani otvaraju
mnogo pitanja iako se sve vrijeme ponašaju kao, kako bi to kazao Umberto Eko
(interpretirajući nekog drugog), prazne vaze koje čitatelj popunjava sadržinom.
Jedan od takvih višeznačnih, zanimljivih, važnih, slojevitih romana ispisanih
visoko rafiniranim stilom je i roman Preko granice Enesa Topalovića.
Roman
Preko granice iznjedren je iz najljepše i najraskošnije jezičke
tradicije. Pišući bogatim, raskošnim ali ne kitnjastim bosanskim jezikom, Topalović
gađa metu srca čitatelja zaptivajući ga u svojim rečenicama i metaforama,
značenjima i višeznačenjima, u samom narativu. Pored hvale koju roman blagodaruje
svome jeziku i njegovoj upotrebi, važno je naznačiti, makar ukratko čime se to
ovaj roman bavi i šta ga čini velikim književnim djelom.
Prije
svega, krunska tema ove knjige, rekao bih, jeste odnos između dva brata: Omera
i Juse Sindžira. Naravno, u tu temu je nerazmrsivo upletena njihova
različitost, tj. individualnost, kao i ono što ih na ontološkoj skalini vezuje
a najčešće su to telepatske snoviđenjske sprege. Na samome početku daje nam se
slika in medias res, a onda se postupno priča vraća unazad, do svog izvora
i vrutka, gradi se i razvija od djetinjstva Juse i Omera na selu, u seoskome
ambijentu. U toj atmosferi sela uglavnom vrhuni patrijarhat, očeva posljednja
riječ te neempatičan odnos za mnogu čeljad. Kako je djece mnogo a roditelji su
uvijek u poslu, vrijeme se ne posvećuje nikome individualno, već odnos okoštava,
postaje sklerotičan, mehanički i isprazan. Svako dijete pronalazi svoj eskapizam,
svoj svijet salvacije. Čak i onda kada se ocu ukaže svojevrsna spoznaja (koja
je potka i leži u korijenima ovog romana), ličnosti su poprilično već formirane
onime što i Kur'an naziva fitra (izvorna priroda), pa se teško razbijaju
tvrđave i zidine oko naših karaktera.
Dakle,
još jedan fenomen koji je tematiziran ovim romanom jeste odnos roditelja i
djece u seoskom okruženju uslovljen nepisanim normama planine i sela,
patrijarhata i strogog režima života. Međutim, podjednako važna tema je i
porodični rasap, postepen i bolan. Katkad se zbiva tiho, stihijski a katkad
poput raspaljenog plamena kojeg vjetar nosi pa on pred sobom sve ništi. Naravno,
nije nužno da slijed porodičnog raspadanja bude poput domina, no činjenica je
da tuga u preživjelima narasta svakim narednim bližnjim koji napusti ovaj
svijet.
Tek
usput spomenimo i neke teme oslovljene ovim romanom a koje ne čine sržni dio
diskursa: preljuba, hirovitost mladosti i ludost, živahnost i raspojasanost,
uznositost adolescentskih godina, neutaživi puteni porivi, itd. No, nije to sve
što ovaj roman nudi čitatelju. Iako ovlaš spomenute, ove teme čine integrativni
i konstitutivni dio priče koja je koherentna, smislena i umna, promišljena i
lukava.
Iako
dva različita karaktera – Omer sanjar koji snatri, u snovima pronalazi smisao,
sav u mašti i onostranom, onkraj zbilje, spoznavatelj i Tragač a Juso sav od
ovog svijeta, probisvijet i delija, ašiklija i meraklija – oba brata su
okolnostima dovedeni i dislocirani iz seoskog čistilišta u gradski pakao.
Sjajno je Topalović ovim romanom oslikao i to (ne)snalaženje seoskog / seoskih
mladića u gradskoj vrevi i buci, traženje vlastitog pjeva i zvona u kakofoniji
velikog grada. Iako je brat zaštitnik (Juso) donekle snalažljiviji, on se
sučeljava sa drugačijim vrstama izazova (stvarnosnijim, dunjalučkijim) negoli
brat mu Omerica koji je sanjar i od neke druge dimenzije. Zapravo, pristup svih
prema Omeru pokazuje, i u savremenom psihološkom smislu, jedno klasično nerazumijevanje
i neempatiju. Zapravo, on sam kao tip pokazuje svu dubinu i kompleksnost
unutarnje duhovne geografije čovjeka.
Tu
dolazimo do ključnog pojma kada je u pitanju ovaj roman: granica. Ovaj roman
unutar svojeg koherentnog i smislom zaokruženog teksta komunicira u binomima: selo/grad,
dunjaluk/ahiret, snovi/java, granični prostor – spoznaja. Svaki od ovih napose
je važan jer se kroz ove opozicije mogu posmatrati i slojevi romana. Prvi je
već djelimično spomenut i pozicionira se tako da kontrastira brzinu i tempo
grada naspram idile i spokoja, te otmjene usporenosti seoskog života. Druga
opozicija je farba kojom je obojen sav roman. Čak su i korice simbolično
urađene. Granica ili rub između Ovog i Onog svijeta je vrlo tanka a u snovima
se ona zamagljuje i kontakt mislima, sviješću i znanjem se uspostavlja. Na onim
nitima na kojima je Omer mogao putem snova uplivavati domišljato i vispreno u
ovaj život a potom se ponovno gubiti u njima, na istim je nitima Juso kao lik u
onim magnovenjima kada knjiga zastane „da predahne“ pa nam ponudi perspektivu prema
kojoj idemo čitajući. Snovi i java su čak toliko kontrastirani (i u jeziku) da se
vozilo koje Juso docnije u romanu koristi zove Jawa.
Sve
je dato u paru. Mrak i svjetlo, muško i žensko, dobro i zlo... Sve ima dvije
strane, lice i naličje. Na osnovu onog gore znamo i da je nešto dolje, da nije
mraka – ne bismo znali ni za svjetlost, da nije mržnje – ne bismo osjetili ni
ljubav...
Granični
prostor je prostor spoznaje. Roman je briljantno izveden tako da epistemološka
dimenzija naprosto prati tekst te je i sam čitatelj sve vrijeme na rubu da
pređe preko granice: vlastitih suza, lotosovog drveta (granice saznanja),
povijesti... Jedna od spoznaja koju nam riječima Juse nudi autor jeste i ta da
su nacionalizmi pogubelj, da su podjele čisti nonsens i glupost, te da je
jedino na čemu bismo trebali zasnivati naše identitete – Ljubav. To saznajemo
iz dionica romana u kojima uskrsava rat koji odnosi sve pred sobom. Tek u tim
graničnim situacijama egzistencije, a rat je jedna takva, objektivan posmatrač
i kontemplator uviđa sav besmisao ratovanja, podjela i određivanja „naših“ i „njihovih.“
Ko bi znao u čemu je smisao ali za razmišljanje o smislu i traganju za istim,
lijepo bi bilo posegnuti za ovim romanom koji otvara mnoga pitanja i nudi mnoga
velika a jednostavna zapažanja.
Comments
Post a Comment