Sarajevska hronika, vol. 59: Smrt Ivana Takacsa
Budimpešta, 19. stoljeće
Kako piše značajni list „P. Lloyd“, nedavni događaj koji se
zbio u Gjuru uzburkao je javno mnijenje ali i puk svojom čudnovatošću i
nadasve, svojom neobičnošću. Naime, Ivan Takacs, ubojica koji je nasrnuo i u
tom nasrtaju uspio usmrtiti dvije žene, obješen je 15. t. g. Radi umorstva tih
dviju gospojah, Takacsu je dosuđena smrtna kazna vješanjem. Ovaj događaj
ispratilo je mnogo svijeta, sudeći po pričama koje kruže među narodom.
Nakon što je siroti Ivan obješen, mnogo je žena zgranuto
posmatralo divlji prizor beživotnog tijela koje pred svima tu lebdi, kao prokaz
i pokaz da zlodjela ne mogu proći bez sasijecanja oštricom pravde. Neki je
muškarac dobacio Svaki zločinac je ružan
al' mi je ovog žao sad; dotični nije stigao završiti svoju rečenicu kada ga
je svjetina izgurala u strane a onda je i sam, izbačen s trga u kome je
entropija puštala svoje pipke poput hobotnice opkoljavajući svu stvarnost
dostupnu pogledu, odstupio i napustio obzorje ispunjeno orvelovskim zrakom.
Napokon, stigla je naredba da se tijelo skine sa vješala. Olabavljene ruke
spuštene niz tijelo, noge koje su se vukle po podu dižući malene oblačke
prašine uz tlo, smireno lice kakvo je imao u trenutku vješanja, rezignacija
koja ga je prekrila – kao da se pomirio sa svijetom, sudbinom i Bogom, kao da
je prihvatio početke i krajeve, i tako se konačno dovršio u postojanju. Tražio
je izgubljeni smisao u tim časima kada je trebalo da izrekne svoje posljednje riječi,
potonje misli. Pronašao ga je – u ćutanju. Tako je i skončao.
Dopremili su Takacsevo tijelo u mrtvačnicu radi obdukcije.
Međutim, u „P. Lloydu“ se spominje da „nakon što je tijelo skinuto sa vješala
te odneseno u mrtvačnicu, nazočni pri obdukciji su govorili kako se trza, te da
je ostao živ.“ Istog magnovenja kad je dočuo za slučaj, državni odvjetnik
zamolio je ministra pravosuđa da mu proslijedi upute glede aktuelnih zbivanja,
na što je ministar uzvratio hitnim proglasom u kome striktno naređuje obustavu
postupka te da se o svemu tome provede opsežnija istraga i na koncu, njemu
podnese i dostavi detaljan, lapidaran izvještaj. Također, isti izvor prenosi da
se Takacs do podne oporavio i već je stajao na svojim nogama.
Vješanje je trebalo biti izvedeno kod županijske zgrade.
Naravno, kao što su vlasti anticipirale, kao što je, uostalom, i bilo
očekivano, oko objekta se skupilo mnogo svijeta. Zatraženo je i odobreno da
egzekuciji prisustvuje najmanje 10 svjedoka čije bi viđenje fortificiralo
historiju i taj sudbonosni čas za Budimpeštu (jer je upravo u ovom razdoblju
trebao biti smijenjen knez za kojega se govorilo da nije činio mnogo za svoj
narod, već je u takozvanom samoljublju oko sebe okupio ljude koji su zauzimali
važna mjesta i imali velik uticaj među svijetom; ovaj potez bi knezu dao
političke poene koje bi on mudro i virtuozno iskoristio u samo svoju korist).
Narod je napravio špalir kada su osuđenika izvodili iz ćelije u koju je bio
privremeno smješten. Hodio je laganim korakom, oborene glave, smirenim
pokretima ruke ljudima je davao znak da ga ne tapšu kako i sami ne bi sebe doveli
u njegovu poziciju; očešljane kose, potkresane brade, zagasitih očiju probijao
je svoj put ka konačnom ishodištu. Pogledao je u uže. Zatim vješala. Prvo se
sledila krv u žilama. A onda je opet počela kolati. Zgrčio je ruku. Samo jedan
čas. Onda otpustio i krenuo. Ivan je došao sa ispovjednikom moleći se; više ne
doživljavajući sudbinu kao slučaj, njen diskurzivni kontinuitet preuzeo je tok
sinteze duh-tijelo Ivana Takacsa, hibridna tvorevina čovjeka od mesa i
svjetlosti sada je osjećala duboke semantike, uzvišene smislove riječi kajanje.
Govorio je i mogla su se čuti prenošenja njegovih riječi među narodom,
međusobna šaputanja: kaže da se kaje, ma
čuj kaj se, ne kaje se taj, ubio bi opet; pusti kraju, okreni glavu; ne, ja
želim da ga vidim, krvnik; a ovaj što ga vješa nije krvnik; šuti, to je Kozarek.
Prije nego se izverao ka vješalima, ispovjednik koji je
ustvari bio sveštenik dodijeljen od strane onih koji su mu sudili, upitao ga je
ima li šta izjaviti. Ćutao je i zagledan u daljine, ispuštao suzu. Sveštenik je
došapnuo: Meni da kažeš? Ne njima.
Rekao je kako se izmirio s Bogom i kako je sada sve uredu. Šta je to trebalo
značiti? Šta je uredu? Opraštam, kaže. Kome oprašta? Šta oprašta? Popeo se.
Predan je budimpeštanskom krvniku Kozareku. Spomenuti bijaše
poznat po tome što nije imao milost ni za rod rođeni. Priča se da su, jedne
prilike, doveli njegovog tetka koji je, uzgred budi rečeno, nepravedno osuđen
ili čak nije ni imao suđenje, prema nekim pričama. Doveli su ga njemu. Kozarek
je prepoznao svoj rod; da tragedija bude veća, podigao je crnu masku otkrivši
dio lica do dijela kosa niče pa mu rekao tetak
Pavel, ja sam to, Kozarek a onda je ponovo navukao masku na lice i rastavio
dušu od tijela ubogom Pavelu. Ivan je ponovio i Pavelu tiho ono što je već
rekao ispovjedniku – „izmirio sam se sa Bogom.“ Crna maska je navučena Kozareku
na lice, što iako je bila praksa u Francuskoj dok se sprovodila kazna
obezglavljivanja giljotinom, neki frivolni ministar je donio u Mađarsku misleći
da se to odnosi na sve kazne, pa su i kazne vješanjem, strijeljanjem i
svekolike druge vršene sa crnom maskom na licu koja je doduše imala tri
izrezenja – za oči i za usta. Kozarek je povukao uže sa strane, šutnuo je nogom
stolicu, te je oniričnost među klerom i svijetom narastala na nivo panike i
opće užasnutosti. No, to je trajalo pet minuta ili još manje. Obiknuti na ove
procedure, sada su s mješavinom tuge, očaja, razdraženosti, pomalo zadovoljstva
posmatrali prizor pred njima.
Naš mađarski Jesus,
rekao je neko. Pobogu, ne glupiraj se,
Jesus je širio milost i dobrohotnost među pastvom, a ovaj je ubio. Hej, ubio!
Zaista, ako bi se posmatrač dobro izmakao pa osmotrio Ivana iz daljine,
nalikovalo je na uskrsnuće. Njegovim licem širila se smirenost, potpuna
prihvaćenost usuda kao neminovnosti, inteligibilna stvarnost koja je
iluminirala kroz njegovu pasliku koja se stvarala iznad njega, pored njega,
ispred i iza njega. Nema na tom licu tragova paranoje koja mu je pripisana,
onkraj onakvog smiješka moglo je biti ispolinski veliko latentno
nerazumijevanje njega samog od strane vlasti, svijeta. Možda je on samo novi
Raskoljnikov koji je želio postići pravdu, ubijanjem nekih lihvarki, al' na
pogrešan način? Možda je on reinkarnacija Mersaulta, za koga je čak i ubistvo
absurd jer je cijeli svijet zapravo samo teatar apsurda? Sve je bilo moguće,
ništa se nije znalo.
Dva sata je trajalo samo vješanje, da bi nakon pet sati
prošlih od toga bila ustanovljena smrt. Istu je konstatovao sudski liječnik dr.
Sikor. Naredio je da se tijelo izmjesti u mrtvačnicu gradske bolnice radi
vještačenja i obdukcije – koji su potrebni za jezgrovit i kompletan izvještaj.
Međutim, uposlenici gradske bolnice su htjeli na Ivana Takacsu vršiti
elektro-galvaničke pokuse. Ali, o moj Bože, šta se tada desi! Pri prvom instant
spajanju na galvansku struju, leš je dao znakove života te je potom posegnuo
rukom za zatiljak i počeo hripati. Kada su vidjeli ono što se pred njima
dešava, pohitali su zovnuti glavnog bolničkog liječnika, dr. Schmidta, koji je
ovoga oživio i vratio mu boju u lice. Njihov eksperiment nije uspio kao
eksperiment, već kao reanimacija obješenog Ivana.. Ovaj niz anahronija uzbudio je, uzbunio i doveo u stanje panike medicinske tehničare, pomoćno osoblje i pojedine doktore. Jedni nisu bili za to da se oživljavanje nastavlja; drugi su žustro podržali i branili Schmidta dok je radio. Iz sale se čuo kašalj, povici doktora i pomoćnika, zatim duboki udasi i izdasi, rečenica Izmiren sa Bogom! Potpuno izmiren sa Bogom! Nakon što je izašao iz sale, neki su Schmidtu pružili ruke i naklanjali se, dok su drugi zalupili vratima svojih kancelarija. Njihov eksperiment nije uspio kao eksperiment, već kao reanimacija obješenog Ivana.
Kada se Ivan potpuno vratio u život i zdravlje, morali su ga
vezati za krevet, kako su naveli, da ne bi činio otpor čuvarima koji su
dežurali ispred sobe u koju je bio smješten. Ivan se do večeri (ili do podne)
oporavio sasvim dostatno i ono nježno lice sada je dobilo vividnu boju magme.
Ovaj borhesovski slučaj zadeverao je budimpeštanske vlasti, nisu znali što
činiti s njim. Priča se da je ministar pravosuđa dobio pismo s molbom da
Takacsa više ne muče, već da mu daju pomilovanje zbog toga što „ne bi bilo
ljudski i humano jednog čovjeka slati u golgote vješanja dva puta.“ Ne zna se
odgovor.
No, kako javlja jedan telegram iz Gjura, u 8 sati narednog
jutra, umro je Ivan Takacs nakon strašnih visceralnih muka, vrištanja, plača i
maničnih napada time lišavajući suce dvojbe o rješenju njegove sudbine.
Comments
Post a Comment