Sarajevska hronika, vol. 58: KAKO BI BILO NAJBOLJE,
mislio je, da
prekratim sebi muke. Sjedio je u kutu zbijen, ispod drvenog čipendejl
stola, čekajući da se smrači. Primjećujem da je Čitaoc zbunjen. Ne zna ni o kome
se radi, ni gdje se tačno nalazi. Kao da je bačen na dno bunara a prije toga su
mu oči bile vezane neprozirnom crnom trakom satima. Dok ti oči prelaze sa
riječi na riječ, dok se spuštaju sa rečenice na rečenicu, izgubit ćeš osjećaj
da čitaš priču Dženana Mušanovića KAKO BI BILO NAJBOLJE i umjesto slova,
znakova i riječi, izrastat će slike, oblici, ljudi i prizori. Zašto ih ne
dopunjavaš vlastitim mislima i osjećajima, svojim opažanjima i sjećanjima?
Nemoj čitati moje priče kao vijesti iz novina, hvatajući tek glavne konce
narativa. A sad, polahko, dopusti da magija riječi otme tvoje biće i gurne ga u
ambis književne metafizike. Sjedio je na tvrdom podu zgrade Biblioteke koju su
sa svih strana opsjedali agenti službe za konfiskaciju otetih međunarodnih vrijednosti
zaštićenih Poveljom o očuvanju intelektualnih blaga.
U početku smo bili svi
u ovome, gotovo je kroz plač govorio sebi u njedra, a kojeg ću sveca sad? Sam?! Panika se širila njegovim venama, krvotokom
naivnog S.-a kolala je artificijelna anksioznost. Kakofonija zvukova – „ne, ne
može on to, nesposoban je on za toga!“, Daj,
mati, kani me se, platit ću račune, neka ne dovodi prokletu mačku u kuću,
slomio sam nogu zbog gluposti, kako znaš da je to bila glupost? Pa bila je,
zasigurno. Zašto mu je trebalo da u mrklom mraku skače sa gornjeg sprata
visokog deset metara na tvrdu podlogu donjeg tek betoniranog? To je bila
ludorija koju je skupo platio. Sreća, uz njega su bili F. i I. pa noga nije
pogrešno zacijelila, inače, to bi ga skupo koštalo sposobnosti hodanja docnije.
F. je sve njegove najteže trenutke prebrodio s njim, izuzev kada bi se njih
dvojica međusobno sukobili. Kroz misli mu prolazi pitoreskni prizor iz
Hotolice, sela njegove tetke, kada je brat prema njemu uperio alatku kojom se
sijeno nabacuje na stog. Nisi ozbiljan,
spusti to, govorio mu je. Naokolo svuda bješe razbacana pokošena trava,
miris sijena nošen Zefirom prodirao je u nosnice, a njih dvojica poput dva
ljuta dušmana, stajali su jedan naspram drugog i svaki od njih je čekao potez
onog Drugog, kao u šahu. Pat pozicija, srećom, razriješena je medijacijom oca
koji ih je obojicu istukao tako da su modri odlazili u školu.
Polifonija ljudskih koraka koji se penju uz stepenice doprla
je do njegovih ušiju. Shvatio je da su probili sve obruče obrane i da je jedino
što mu je ostalo kao spas i salvacija u ovoj ispovijesnoj introspekciji – da zaustavi
vrijeme i dopusti naratoru da objasni kako se sve zbilo i zašto ga, dođavola,
svi traže, zašto skončava ovdje poput nekog psa.
REMEK DJELO
Na izložbi je mnogo naroda. Onaj niski čovjek izbrijane
glave sa ogromnim četvrtastim naočalama zablenuo se u sliku Edouarda Maneta
sozercujući nad njom već dobrih četvrt sata. Žena prekoputa mene sjedi na
bijeloj stolici minimalističkog dizajna savijenoj u luk pogleda uprtog u
Matisseovu Ženu sa šeširom. Muž i
supruga su (koja ludost!) doveli dijete od četiri godine da ide za njima kao
vjeran pas na povodcu. Oni nasumice šeću od Manetovih slika koje su postavljene
sa lijeve strane galerije, preko Picassovih Guernica-e
i Žene koja plače do Marcela Duchampa
i njegove Fontane koja je smještena
iznad centralnog dijela sale, u uskom hodniku do kojeg se dolazi stepenicama sa
lijeve strane. Već dobrih sat vremena čekam ih da se pojave, ovdje smo
dogovorili sastanak. Čujem glasove na prijemnom šalteru, jedan od njih je grub
i probojan, drugi također grub ali tih, gotovo kao šaptaj.
-
Autore, gdje si ti bio?
-
Kako gdje, čekam vas ovdje. Gdje ste ovako dugo
zaglavili?
-
Nismo nigdje, (ubacuje se tihi.)
-
Pa zašto niste došli na vrijeme?
-
Morali smo izbaciti tvoju ženu iz gepeka.
-
To ste trebali učiniti još jutros!
-
Žao mi je, drug, bio sam na pecanju.
-
Uredu, uredu. Nije važno! Pođite za mnom.
Prošli smo u stražnji dio Kunsthalle. Na zidu je bila
razapeta Postojanost pamćenja iz
1931. godine. Stajala je tu nečasno, primamljivo, požudno. Niko nije gledao ovu
sliku, osjećao sam uvrijeđeno umjesto nje. Takvo remek-djelo ne mami poglede,
kakva propast moderne kulture!
-
Pa, rekao sam, jeste li spremni da to uradimo?
-
Ali kako bismo to uradili. Ja nisam spreman.
Vidiš, kod Hosea Donosa sam pronašao jednu rečenicu koja je u meni razbudila
sumnje. Oo, primjećujem vaše poglede. Ne, ne kažem da je on etički pisac, iako
pisanje ipso facto itekako može biti smatrano etičkim činom, ali ta rečenica
koju sam pročitao u Bestidnoj noćnoj
ptici, tjera me da posmatram naš čin kao frivolan.
-
Želiš li ti ovo uraditi ili ne, idiote jedan?
-
Ne, odustajem.
Navukao je kaput od velura bež boje, vratio šešir u početni
položaj i počešavši brkove, kivno izašao iz prostorije. Ostao sam nasamo sa
Z.-om.
KRAĐA
Na izložbi je mnogo naroda. Onaj niski čovjek izbrijane
glave sa ogromnim četvrtastim naočalama zablenuo se u sliku Edouarda Maneta
sozercujući nad njom već dobrih četvrt sata. Žena prekoputa mene sjedi na
bijeloj stolici minimalističkog dizajna savijenoj u luk pogleda uprtog u
Matisseovu Ženu sa šeširom. Muž i
supruga su (koja ludost!) doveli dijete od četiri godine da ide za njima kao
vjeran pas na povodcu. Djelovali su mi nezainteresirano, kao da su se sklonili
od nevremena vani. Kiša je zapljuskivala prozore, kapljice po prozoru su se
spuštale suptilno, ujedinjujući se ponegdje u veliku kap koja bi potom pala na
tle, pa bi se cijeli proces ponovio. Već sat vremena čekam na ugovoreni
sastanak u Kunsthalle, imali smo
razrađen plan i sada smo ga trebali minuciozno sprovesti u djelo. Konačno su se
pojavili E. i Z. Jedan Jurodivi, kako volim da ga zovem, drugi povučen i miran,
no itekako karakteran a istovremeno sklerotičnih navika.
-
Pa gdje si ti, Autore?
-
Kako gdje, ja vas čekam već prokleta dva sata
ovdje.
-
Kad si došao?
-
Izračunaj. Ako je sad 11:05, kad sam mogao doći
ukoliko čekam dva sata.
-
Dobro, dobro, napasti. Pokaži nam.
Prošli smo u stražnji dio Kunsthalle. Na zidu je bila
razapeta Postojanost pamćenja iz
1931. godine. Stajala je tu nečasno, primamljivo, požudno. Niko nije gledao ovu
sliku, osjećao sam uvrijeđeno umjesto nje. Takvo remek-djelo ne mami poglede,
kakva propast moderne kulture! Karnevalizacija o kojoj je Bahtin kasnije
govorio u književnosti, tako se lucidno presijavala na licu i naličju
ontološkog bića ove slike koja je nadrealističnim tonom (a ujedni i epohi u
koju je svrstavaju) mamila pozornog mecenu umjetnosti da zastane i divi se tom
polisemnom djelu. Ulje na platnu?,
upitao je Z. Potvrdno sam klimnuo glavom.
-
Vidi, ovako. Ti ćeš sada proći dolje do recepcionera.
Odvuci mu pažnju makar toliko dok Z. i ja ne omamimo stražare oko ovog dijela.
Onda ćemo ti dati znak. Znaš već dalje.
Nakon što smo sliku iznijeli i stavili je u stražnji dio
kombija na kojem je pisalo Održavanje
kuća 24/7, pritisnuli smo gas, izašli iz ulice Staza filozofa, skrenuli nalijevo na glavnu cestu i krenuli putem
van grada.
NIJE DUGO PROŠLO,
već su agenti iz službe za konfiskaciju otetih međunarodnih
vrijednosti saznali da imam agorafobiju i željeli su to iskoristiti protiv
mene. Artificijelni strah proizveden još u djetinjstvu postao je karakterna
crta i nikad se nisam kretao u prostorima gdje je bilo toliko prostrano da bi
me uhvatila panika, počeo bih se tresti, imao bih napadaje i ubrzo se
onesvješćivao. Uostalom, moj renome mi je dopuštao da pronađem modus pomoću
kojeg bih uvijek ostajao u zatvorenim prostorima, skučenijim mjestima koja bi
štitila moju intimnost, moju privatnost od svijeta koji ne podrazumijeva moj
vlastiti mikrokozmos. Sjedio sam u kancelariji Biblioteke na glavnoj džadi
starog dijela grada kad sam začuo telefon.
-
Dobar dan, ovdje S. iz Nacionalne biblioteke,
kako mogu pomoći?
Tišina. Zatim šum. S. se preznojio, dlanovi su mu mokri.
Abnorman strah je u prostoriju ušao sa tim telefonskim pozivom. Sudbina nikad
ne kuca na vrata. Ona upada i razvaljuje ih.
-
Razumijem. Razumijem. Doviđenja.
Moram hitno bježati,
oo, majko, gdje da bježim, sjetio se mame, ali nije imao kad o tome dugo
misliti pa je brzi tok njegove podsvijesti išao asocijativno od jedne stvari do
druge. Mama mu je rekla da kupi neke namirnice za brata, brat je bio kući,
falit će mu ali tamo se ne može vratiti, ali ako se ne vrati, ostadoše sve
njegove stvari, knjige, ploče, spisi, gomila araka spremnih za distribuiranje,
poznati mirisi koji jutrom ulaze kroz prozor; prozori na sebi imaju mrežicu
protiv komaraca, istu onakvu kakvu je imao on sam dok je boravio vani na
studijskoj razmjeni kao mladić na fakultetu; fakultet – volio bi se opet
vratiti da proživi to doba sreće i mira; oh, mir pa to je prvi put osjetio u
punini ono nekoć kad je pobjegao sa svojom djevojkom (bivšom, pogreška) da
kampuju tamo, jesu se smrzli, ali kako ona kaže, bilo je lijepo; gdje je sada
ona, šta je s njom, ostavila ga je pod izlikom da svijet ne funkcioniše onako
kako ga on zamišlja, mrzila je to što on piše, željela je nekoga ko se bavi
konkretnošću, primjerice, ekonomijom, ali eto, ne bira se u koga se
zaljubljuje; da li je on nju volio, ma ne, nikad, ali je u jednom magnovenju
bio spreman da joj to izjavi kako bi pridobio njeno srce. U nedostatku boljih
načina, muškarac poseže za tim volšebnim, čarobnim riječima kao da one sve
liječe, kao da će to resetovati vrijeme i ženin um. Moram bježati, još je jednom pomislio a onda je uzeo mobitel u ruke
i pozvao E.-a i Z.-a.
SMRT,
Vrijeme i Ljubav jedine su tri konstante kroz koje se, poput
koordinata, krećemo kroz život. Život i postoji samo između ovo troje. Smrt je
nastavak života, prolegomena u neki drugi način postojanja, sviđa mi se ta
ideja, uostalom, stari mitovi govore o Erosu i Thanatosu, o Ljubavi i Smrti, ko
još govori o životu? Život je neminovna posljedica sinteze fizikalnog
kontinuiteta u liniji koja vezuje rođenje jednog čovjeka sa njegovim koncem u
obliku odvajanja duše od tijela i njenih putešestvija kroz perivoje nevidljive
ljudskom oku, ali vidljive Svevidećem i otuda postojeće. Fundament na koji se
oslanjam kada govorim o ovim stvarima su svakako iskonski važne knjige i
ispolinski autori, prvenstveno izvori svekolikih religija – kršćanstva, islama,
judaizma, a onda i budizma, taoizma, konfučijanstva, pobogu, zar nije
inherentna svim religijama imperativna riječ – ahimsa! Zar ne? Mnogo je
koncepata koji pod svoj kišobran mogu okupiti najrazličitije i najčudnije
obrede, religije i uvjerenja. I naravno, otkako je svijeta i vijeka, ljudi
misle i promišljaju o smrti. Nije li Tomas Man uzeo da uobliči Thanatos u
jednom gradu – ne kažem, to jeste neka apoteoza ljepote, jeste pitanje
umjetnosti – ali Smrt u Veneciji i dalje se vezuje upravo za ovo o čemu
govorim, nije li Saramago odlučio ukloniti Smrt iz jednog mjesta da vidi kako
je ljudima kad osjete da su bezvremeni, da su vječni, kakve to posljedice nosi,
baš u romanu Smrt i njeni hirovi, šta kaže i Ljosa, Rat za Smak svijeta, da
narode moj, to je vazda bila tema, Achebe piše Sve se raspada a mi i dalje
pričamo o nečemu kao da smo mi važni.
-
Dosta je, prekinuo je Z. S.-ov solilokvij.
Postaje nepodnošljivo.
-
Pojačaj onda radio. A ti, E., malo jače nagazi
taj gas.
-
Đavo ga odnio, i nas i sliku i sve.
Upravo Smrt o kojoj je S. uporno govorio, stigla nas je na
okuci. E. je stisnuo gas mnogo jače nego što je htio, a mokra cesta je svukla
kombi sa pravolinijskog toka i u tom času, onirično sam se uhvatio za dršku sa
strane dok sam u trenutku vidio kako mi pred očima prolaze mati, brat, kuća,
slika, ona, selo, djetinjstvo, fakultet, pjesma...
A onda sam začuo... pjesma. Nisam mrtav.
-
E.? Z.?
Niko mi nije odgovarao. Unutrašnja strana šoferšajbe bila je
obojena krvlju. Morao sam bježati odatle. Bili su nam za petama. Odnosno, meni.
Mojih prijatelja više nema. Srce mi je treperilo od straha. Bježao sam misleći
o njima, njihovim bezizražajnim licima, spljoštenim glavama. Trčao sam
sporednom stazom kada je naišao neki Volvo. Unutra su bili: za volanom čovjek
na čijoj glavi je kačket smeđe boje, na njemu Chicago Bulls, i pozadi, njegov
pas, argentinska doga koja me samo blijedo gledala nemajući želju ni da zalaje.
Košulja mi je bila razderana, lice izgrebano, iz donje usne krv je tekla
kapajući, vid mi se mutio. Čovjek je zaustavio vozilo, pridržao me i spustio na
suvozačevo sjedište. Samo sam čuo: Moramo
hitno do Ernesta...
LAŽNA OPTUŽBA I KRAJ
Nakon što Jurodivi nije želio participirati u zločinu, istog
tog dana, nakon njega, i Z. i ja smo se povukli. Nije bilo vrijedno rizika a
šanse za uspjeh bile su infinitezimalne. Zašto stavljati glavu u torbu, život
koji je svega vrijedan za nešto što nije vrijedno rizika. Usput smo progovorili
koju o poetici Julia Cortazara a onda se razišli.
Jutros, umjesto da me dočekala sa osmijehom kada sam se
probudio, bila je prestravljena. Dok sam se razbuđivao, dobacila je nešto kao:
Traže i tebe. Odmahnuo sam rukom. Ma daj, ko će mene tražiti, zbog čega. Zbog
Dalija? Kakvog Dalija? Ma ne, bona, ne luduj, rekao sam. Znaš da nismo to
uradili, sjećaš se? Otkud joj samo ideja da bi mene neko tražio. Ma to si ti
zamijenila? Otkud Dali u priči?
Za Dalija sam čuo od Doktora. Samo što sam odbranio svoju
doktorsku disertaciju pri čemu je i on bio nazočan, prišao mi je nakon mog
virtuoznog nastupa i pohvalio odabir teme.
-
Vau, „Slobodna igra diskursa kod Ildefonsa
Falconesa“, hrabro. Ne znam ni otkud da se taj čovjek ne čita. Općenito, nakon
Endelusa, kao da je španjolska umjetnost samozatajno zatvorila vrata za svijet,
za druge. Da li je to tako?
-
Ne bih se složio. Prije bih rekao da je svijet
zaklopio uši za njih.
-
Bravo, mladiću! Upravo sam neki dan posmatrao
izložbu Dalijevih slika. Pa to je fantazma uma. Ali na izložbi... Pih, sve
metuzalemi, sve starudija! Niko mlađi od 40 godina.
-
A šta biste, to vam je današnja mladež, otuđena,
obuzeta sobom... (a u sebi sam mislio: moram naučiti ko je Salvador Dali).
Ispalo je da je moja žena bila upravu. Nekako su me upleli u
tu priču o krađi slike iz Kunsthalle,
iako sam živio svoj život mimo toga. Dok sam bio u svom uredu u Bibliotecu,
dolazili su po mene. Evakuirali su okolinu, ispraznili zgradu. Moja agorafobija
se intenzivirala i zatvorio sam se u čahuru. Sakrio sam se ispod stola. Oh,
samo da ovaj karneval prođe!
Comments
Post a Comment