Sarajevska hronika, vol. 57: Majko, sve ti opraštam
Nekoliko
minuta šetnje od akvedukta Viapunto izgrađenog još za vrijeme starih Rimljana, slučajni
prolaznik bi ušao u sokak Avenue de la Puerte koji se pružao starim dijelom
grada. Kaldrma u tom sokaku popločana je kamenjem nepravilnog obličja a duž te
ulice primijetio bi mnogo bicikala koja su stajala privezana uz željezne šipke,
saobraćajne znakove, ograde barova i brazerija ispred kojih je – ispred svake od
njih, a bilo ih je mnogo – bilo nekoliko drvenih klupa za one koje ne žele
naručiti ništa ni piti ali žele osjetiti čar mjesta. Ulica se penjala uzbrdo i
postajala sve uža, a draguljarnica, prodavnica slatkiša, parfimerija,
prodavnica starudije, antikvarnica i knjižara je bilo sve više. Nakon što bi naš
prolaznik napravio desetak koraka, sa desne strane bi primijetio crveni natpis
koji je svjetlucao, no kako sva slova nisu radila, moglo se pročitati, naročito
kada bi noću osvijetlio taj dio kaldrme: „Taverna Interviste.“ Taverna je
navodno imala mnogo duži naziv, ali kada su svjetiljke u slovima u riječima
poslije ovih dogorjele, vlasnik je odlučio da, eto tako, naziv bude samo „Interviste“
i građani su je tako već godinama nazivali ne pitajući se zašto je prostor za
naziv objekta tako velik a naziv tako malen.
Unutar
prostrane taverne (što za taj tip objekta nije uobičajeno, one bi trebale po definiciji
biti manje), enterijer je bio uređen u cinquecento stilu, kao da je onaj koji
je projektovao ili predlagao ovakav projekat kao svoju želju bio duboko uronjen
u povijest umjetnosti u Italiji, pa je želio udahnuti malo šesnaestog vijeka u okoliš
iz dvadeset prvog. Po ulasku bismo vidjeli veliki šank isklesan od baobaba, od
čega je zapravo bilo načinjeno sve što je bilo od drveta unutra. „Interviste“
je imala dva ulaza u dva dijela taverne koji su bili zavučeniji i imali su
udaljene kutke u kojima se moglo na miru sjediti a ipak oslušnuti zvuk koji je
dopirao iz centralnog dijela, zvuk koji je proizvodio maestro koji je sjedio za
klavirom i donosio najljepše melodije iznoseći ih iz mašte i svojih glasnica u
polje stvarnosti gdje su zvučale gotovo kao božanski spjevovi najgalantnijih
harfi. Ta dva ulaza su imala neku vrstu baldahina iznad prolaza kroz koji bi se
prošlo u jedan ili drugi dio. Baldahin je djelovao otmjeno, bogato, davao je
gostima utisak da su sada izašli iz svojih koža, izašli iz svojih života i ušli
u neke druge, postali su neko drugi, makar na neko vrijeme i otrgli se teškoći
življenja koja im se svakim novim buđenjem nametala. U uglovima taverne stajale
su abažurne lampe bež boje koje bi osvijetlile taman toliko da onaj koji sjedi
u blizini lampe vidi pročitati, ukoliko nešto čita, ili može uživati u prizoru
bez da ga opterećuje poplava svjetlosti koja bi prodiranjem kroz prozore narušila
mir i ćejf koji je cvjetao sam od sebe. Ispood svake lampe stajalo je par
primjeraka almanaha koje nikad niko nije čitao, služili su kao relikvija, kao
ukras tome mjestu.
Ušavši
u lijevi dio, primjećujemo kako jedan gost sjedi za stolom prekrivenim
kariranim flanelskim stolnjakom. Na stolu je daleko od njega pepeljara puna
opušaka. Ispred njega je zatvoren feljton koji je čitao možda on, a možda i
neko prije njega. U ruci mu je čaša boze a na stolu ispred njega slika neke
žene. Gledajući ju, naziru mu se suze u očima i kao da mu glas podrhtava dok
traži riječi kojima bi se obratio toj neznanki koja je na slici. Kako na ovom
mjestu svako može biti neko drugi, postat ćemo on da bismo saznali šta je to
što ga muči.
Gledam
te i sad kao što sam jučer, kao što sam svakog dana. Ne mogu da shvatim zašto je
baš meni bila namijenjena ovakva sudbina. Na slici ispred mene je žena crne
kose sa loknama, gustih crnih obrva, oči joj sjaju kao dva jantara, osmijeh polublagi,
kao da ju je neko natjerao da se nasmije za ovu sliku, oko njenog vrata je
ešarpa, mirno posmatra i nakon trideset godina, svijet je na ovoj slici za nju
isti kao što je oduvijek bio, ništa se nije promijenilo. A promijenilo se mnogo
toga. Otpio sam čašu boze, zovnuo konobara da mi donese najbolji kolač koji
danas imaju pripravljen, sa najboljom glazurom, a u mojoj glavi se odmotavala
priča. Priča o njoj, meni, ocu, tetki, imanju van grada...
Bio
sam dječak od nepunih šest godina kada su tenzije u kući narastale. Sjedio bih
na stepenicama koje su dijelile donji dio kuće od sprata na kojem sam bio sam.
Roditelji su imali samo mene. Pitao sam se, nisam li možda i ja nastao kao
nesretan splet okolnosti? Poznajući mog oca, sve je bilo moguće. Kakav sam ja
to plod ljubavi? Šalju me u školu ne pitajući me ni treba li mi šta, ručka ili
ima ili nema, nosim stare cipele, možda čak i očeve, samo je moja torba
poderana i šivena ko zna koliko puta... Jedne od tih večeri, sjedio sam na
stepenicama kada su glasovi oca i majke počeli da bivaju sve glasniji i
glasniji. „Nećeš otići,“ čuo sam njegov glas kako dobacuje od stola, zavaljujući
jezikom, izgovarajući riječi teško i tromo. „Nećeš, ubit ću te odeš li!“ Čuo
sam da majka plače. Njeni jecaji su prodirali u dubinu moje djetinje duše i
moje lice oblivali suzama. Nisam smio reagovati, nisam smio ništa u ovoj kući,
bio sam samo objekat koji je dobio postojanje i sada, zbog toga, moraju da ga
trpe. „Niko ne zaslužuje ovaj život! Ovo je pasji život, shvati me, ne mogu,“
na što je on dobacio ustajući i obarajući prazne pivske boce: „A ja mogu, je
li? Je li?! Čuješ što te pitam? Ko će odgajati onog klipana? Ja? Sam?! Ne pada
mi na pamet!“ Nakon njegovih riječi koje su mi razdirale utrobu, koje su meni
objasnile ko sam ja za njega, sve samo ne njegov sin, nisam čuo prepirku koja
je trajala... U jednom momentu sam, nakon što sam rukavom obrisao lice, čuo da
su vrata jako zalupila, dernjava iza toga, psovanje, vikanje. Mati je samo na
vratima rekla jedno „doviđenja“ i to je bilo to. Nakon toga je više nikad nisam
vidio.
Otišla
si u drugi dom, sigurniji, vjerujem, negdje gdje će te više voljeti, negdje
gdje nećeš biti robinja, Razumijem te, majko.
Nikad se i nisi slagala s ocem. Godinama sam, vjeruješ li mi, govorio
sam dok sam se obraćao slici, godinama sam tražio razloge zašto bih te mrzio.
Nakon toga bih u trenucima samoće tražio opravdanja kako bih te makar malo
volio, ipak si ti ta koja mi je podarila život. U meni se budila ambivalencija,
tako jaka, tako bolna, koja me tjerala da vrištim, da izvučem dušu iz omota
kože ali nisam mogao. Mogao sam ćutati i trpiti sudbinu koja me zadesila jer
ništa bolje i nisam imao. Ipak, ja sam bio samo dijete a ti si bila mlada. U
tebi je još kucalo srce djevojke, bila si željna života, željela si osvojiti
svijet sa svoje dvije ruke, a kako bi to uspjela pored oca, pijanice i kockara.
Da li te zanima, majko, šta se zbilo sa mnom? Ne vjerujem, jer da te ikad
zanimalo, potražila bi me, jednog bih dana ležao u sobi kod tetke u njihovoj
hacijendi (otkud tamo, pitaš me... kad bi znala, moja najdraža...) a neko bi
zakucao na vrata. Tetka bi začuđeno uskliknula da niko ne zna za njihovu kuću,
njihovo imanje van grada, pa bi usplahireno prišla vratima da vidi ko bi mogao
biti. Onkraj vrata čuo bi se tihi ali decidiran glas: „Želim vidjeti svoje
dijete“, ja bih skočio, pohrlio ti u zagrljaj, ti bi se objasnila za sve godine
koje sam bez tebe patio i konačno bih osjetio sreću kako me preplavljuje, kako
me sva razočarenja napuštaju a preuzimaš me ti, kao ognjište, kao rodni kraj,
vraćaš mi ljepotu koju mi je život oduzeo. No, to se nikad nije desilo. Neću ti
pripisivati krivicu, možda si sa nekim drugim pronašla sreću, možda si nakon
mene imala dijete koje je bilo plod ljubavi, toliko je tih „možda“ u meni da ne
znam šta da radim sa njima. Da ih dam tebi, da vidiš kako je? Možda te više i
nema, ko zna.
Kada
si otišla, ostao sam sam sa ocem. Ne znam da li da ti uopšte pričam kako nam je
bilo živjeti naročito otkada si ti otišla. Znam da bi mi ponekad, krišom, kad
on ne bi gledao, gurnula u džep po koju marku da ne bih bio sirotinja, crna
ovca. Nije bilo uredu, ali i dalje su me drugi učenici ismijavali. Nakon tebe,
otac je počeo češće i više piti. Ne znam da li se kockao, nije me ni zanimalo,
dane sam provodio u svojoj sobi na spratu, često sam izbjegavao i da idem u
školu jer me bilo stid biti dijete koje je majka napustila. Tako su me zvali i
prozivali – ni rođena majka te nije mogla trpiti pa je otišla. Nisu oni
znali i ne zamjeram im, da si ti otišla zbog oca. Možda zbog bolje nafake,
možda ti je bilo i gore. Rekoh da sam te više volio nego mrzio, ali u danima i
mjesecima kada si nas napustila, mrzio sam te. Gadila mi se sama pomisao na
pomen tvog imena. Vraćao bih u mislima to veče u kojem nisi ni pogledala ka
stepenicama iako si znala da tu sjedim i plačem, nisi se ni pokušala oprostiti
od mene. Tvoj oproštaj sa mnom desio se mnogo prije, onog dana kada si ušla u moju
sobu i rekla mi: „Sine, čuvaj ovo uvijek uz sebe, neka te uvijek sjeća na mamu“
i onda si mi dala ovu sliku, tebe s kojom pričam. Sjećaš li se toga? Upitao sam
te: „Ali što će mi to? Ti si moja, ti si s nama, ti ne ideš nigdje,“ nakon čega
su ti se oči orosile i izašla si iz sobe naglo, bez objašnjenja. Svako veče je
očev ritual pored pića bio da psuje tebe. Pijan te psovao, bacao flaše i poslije
mene tjerao da kupim polomljeno staklo. Često bi me istukao kada ne bih fino
počistio. Taj je čovjek bio priča za sebe.
U
tom paklu s njim izdržao sam duže od godinu dana. Napokon, smogao sam snage,
hrabrosti i volje da odem, da pobjegnem. U mali džak koji sam jedini našao
potrpao sam sve što sam mislio da je moje a malo je toga zaista meni pripadalo.
Jedino što sam zauvijek sa sobom ponio iz te kuće i što će uvijek biti moje, to
su sjećanja na mjesta gdje si ti sjedila, kuda si pjevušila, mjesta gdje si
stajala kada si kuhala i uspomene na tvoj glas kada bi me pozivao ručaaak! Izašao
sam iz sela onim krivudavim puteljkom što je išao uz Safetovu tarabu, spustio
se niz šumski put i hodao dok se nisam umorio. Sjeo sam pored puta, izvadio iz
džaka sir i jeo. Kakve li slučajnosti da tetka i tetak naiđu sa svojim malim kombijem
tuda! Kada me vidjela, tetka je briznula u plač. Isprva su htjeli da me vrate
kući, ali sam im rekao da se po cijenu života ne vraćam u onu vučiju jazbinu.
Tetak je, ako ga pamtiš, bio blage naravi, popustio je i rekao: „Hajde hajde,
svakako tetka i ja već godinama planiramo da se povučemo i odemo živjeti u našu
hacijendu. Imamo neke stoke, možemo fino živjeti, a ti nam nisi neki teret.“ Čuvši
to, poletio sam mu u zagrljaj jer sam u tom času shvatio da su njih dvoje sve
što imam od života.
Tako
je i bilo. S njima sam otišao živjeti daleko od kraja gdje je živio otac. Ako
me pitaš da li sam se za njega brinuo, odgovorit ću ti: jesam. Ipak nisam
razlikovao dobro od zla, i kako sam tebe mrzio jer si otišla, tako sam njega
morao voljeti jer sam ga imao. Da sam tada makar na trenutak promislio o toj
situaciji onako kako sada mogu, vjerujem da bi stvari stajale drugačije.
Međutim, tada nisam želio znati za tebe pa otuda nisam želio da pričam o tebi.
S vremena na vrijeme, tetka bi spomenula kako joj je žao svega što se zbilo,
kako me voliš, kako misliš na mene a ja bih planuo i ispsovao se baš kao i
otac.
Jednog
popodneva sam sjedio sa tetkom na verandi posmatrajući kako konji zobaju a
mačke trče po prostranoj avliji. Sjedio je sa moje desne strane, obgrlio me
rukom oko vrata spustivši je na moje lijevo rame i počeo govoriti: „Znaš,
dijete, nekad mi tako ličiš na njega.“ Gledao sam u njegovu desnu ruku pozorno
dok je pričao. Spustio bi je na koljeno a onda podigao kao da izjavljuje nešto
krajnje važno: „On nije dobar insan. Nikad nije bio. Znam ja njega odavno, a
moja Fatima ga zna još i duže, sestra mu je. Ne znam ni kako je naš'o tvoju
mati al' znam, dijete, da je ona bila čedno čeljade, fina, marljiva. Ne možeš
nju kriviti, ne možeš na nju svaljivati toliki teret da bi se ti osjećao bolje.
A nije ti bolje. Znam, sinko, da ti je teško palo. Al' šta je trebala, ostati
pa da joj srce mladoj pukne od tuge i žalosti, od patnje i robovanja?“ Ćutao
sam. Sve što je govorio imalo je smisla. U njegovom glasu počivao je smiraj na
kojem je kosmos uspostavljen. Volio sam kada on priča. „Možda je bolje što je
otišla. Bolje za nju, sigurno.“
Godine
su prolazile a nada u meni da ću te jednog dana vidjeti potpuno je izlapjela. Naposljetku,
predao sam se svome životu, pokušao ostvariti svoje ideale, pronaći ultimativnu
sreću, ljubav i u njoj se skrasiti. Desilo da sam oko tridesete godine, kada sam
već magistrirao na fakultetu, a nije to bilo lahko tad (da, ja magistrirao, ko
bi rekao, vjeruješ li mi to?), upoznao jednu djevojku iz fine porodice. Nismo
imali potpuno iste interese, nismo voljeli iste stvari ali ona me je razumjela,
ona je jedina znala slušati. Nije imala odgovore na sva pitanja, ali je imala
novih pitanja. Ašikovali smo mjesecima, trajalo je to dugo, onda sam bio
spreman na to da je zaprosim, njeni su bili sretni ali sam u jednom trenutku
osjetio takav strah koji me pokosio. Ne želim da sutra moja žena napusti naše
dijete! Ne želim da se počnem pretvarati u svoga oca, odurnog gada koji mi je
od života načinio haos! Ne želim... Te sam noći nabrojao dvadeset „ne želim“ i
odlučio da se povučem. Zatražio sam od nje da mi oprosti što činim takvu grešku
zbog koje se još uvijek kajem, nisam bio spreman da prihvatim toliki rizik da i
moje dijete završi na ovakvom mjestu pričajući sa slikom.
Maestro
je u centralnom dijelu bravurozno skladao divne zvuke, do mojih ušiju je
dopirala melodija talasajući moje biće. Bio sam uznemiren jer sam shvatao istinu
u mojoj ispovijesti, priči koja se odvijala u mojoj duši. To divno lice, te
sjajne ćilibarske oči, taj dijamantni osmijeh... Naslijedio sam to od nje, svi
mi kažu. Kako bih znao. Ali znam da se kaješ. Znam da ni tebi nije bilo lahko.
Zato ti iz dubine srca kažem: „Majko sve ti opraštam.“
Comments
Post a Comment