Sarajevska hronika, vol. 55: Anatomija rastanka
Pogledao sam kroz veliki stakleni prozor i vidio kako se
neki starac muči sa štapom i punim kesama namirnica. Štap se klimao dok se
oslanjao na njega a ruke su mu blago podrhtavale noseći prepune kese. U mojoj
ruci cigareta Davidoffa je dogorijevala, osjećao sam vrelinu na jagodicama
prstiju. Poželio sam je ugasiti, no onda bi se sav onaj čudni nemir koji sam
utišao paleći cigaretu kad je ona počela pričati opet uselio u mene i postao
bih nestrpljiv iščekujući kraj toj turobnoj, napornoj i ispraznoj priči.
-
Zbog toga nekako mislim, slušaš li me (klimnuo
sam glavom, zapravo samo pogled ponovo usmjerio na nju), da je bolje da se više
ne viđamo. Znam da si čuo stotinu puta do sad, ali Boga mi nije do tebe, ja ne
mogu više pratiti ovaj tvoj tempo života. Ti si navikao da sanjariš, da lutaš
po nekim svjetovima, sav si u tome, voliš o tome da pričaš... Zašutjela je na
čas, što mi je dalo priliku da odahnem i smislim makar jednu moguću repliku, a
onda je nastavila ne dozvoljavajući mi da skinem okove s misli, da oslobodim
muku, da unesem neku riječ u razgovor: Ja sam žena realista, radim, ne, ne
gledaj me tako, znam da i ti radiš, ali ja radim pravi posao, svaki dan se
poprilično umorim, dok ti ideš na fakultet, piješ kahve i uživaš. Shvati da ja
ne mogu to! Prigovaraš mi za ovo, za ono, prigovaraš kako nemam vremena za
tebe, pa žao mi je, ali... Ne gledaj me tako, još mi teže ovo pada kad me tako
tužno posmatraš.
Prije no što se pojavila, čekajući je pred famoznim
Dialogom, u sebi sam pjevušio riječi „nemoj, nemoj, ljubavi, da nas sitnica
rastavi“ i onda sebe korio zašto to radim, kao da sam naslućivao mogući ishod
te noći, zapravo tih četrdesetak minuta koliko je naš susret trajao. Dugo me je
nakon tog razgovora uz nikad gorču kahvu progonila ta pjesma i svaka njena
riječ. Zašto? Ne znam, nije bio neki maestralan tekst, nije bio ni loš, bio je
samo tekst, ali osjećaj koji sam u sebe utisnuo čekajući i pjevajući tu pjesmu
popraćenu sitnim kapima proljetne kiše ostao je u meni i kad je sunce danima
sjalo i tu tminu u meni nije moglo ugušiti. Nisam se osjećao teško, nisam se
osjećao tužno, bio sam prazan. Praznina je obujmila moje biće, iznosila ga van
ovog svijeta pa ga vraćala nazad tako ofucanog. Za sve vrijeme koje darujemo,
za sve riječi koje poklonimo, žalimo kada odu u nepovrat. Naslućujem da bi to
mogao biti razlog moje sumornosti i potištenosti koja me uzela sebi te noći.
-
Slušam te, da, ali i dalje ne vjerujem u to što
mi pričaš. (Zaustila je da nešto kaže, pa je shvatila da zaslužujem makar
priliku da i ja argumentiram svoje mišljenje). Kako to sad odjednom više nema
sreće, a do jučer je bila? Zar nisi sama rekla da osjećaji koji su jaki i
intenzivni ne nestaju tek tako preko noći? Nisi li ti bila ta koja me
konstantno uvjeravala da se ne brinem, da nemam za šta brinuti, da ti vjeruješ
u mene i da ja trebam vjerovati u tebe, da je to prirodno i normalno kada se
dvije ovakve duše sretnu.
Dugo sam pričao, sve što sam više ulazio u moguće
objašnjenje i razrješenje situacije, činilo mi se da sam zapravo sve dalje od
njega i da samo pogoršavam stvari. Odlučio sam da utonem u neku mlaku i nimalo
prijatnu tišinu. Ona me posmatrala blijedo, daleko, tupo. Dodala je glupu,
takoreći, banalnu izjavu kojom je stigmatizirala našu priču. „Nemoj na ovo
gledati kao na neku tugu,“ izjavila je bez potrebe, bez ikakve nužnosti. Ne znam
kakvu je tugu podrazumijevala ali sam bio potpuno siguran da nisam bio tužan. Slomljen,
da, zbog vremena koje je već odlepršalo nebesima života što se nazivaju
zajedničkim, zbog silnih riječi, topline koju sam unio u te riječi, zbog magije
koju sam u sebi razbudio pričajući najmaštovitije i najdivnije storije koje
nisam prije nje mogao zamisliti. Shvatio sam – vrijeme je povlačenja. Povlačenja
u sebe, bježanja od svijeta i ljudi, bježanja od svega zamislivog, čak i od
onog najdražeg i potrebnog – porodice. U tom bijegu od stvarnosti i
polu-egzistencijalnoj krizi (a kakva može zadesiti momka od 24 godine, pitam se
i sad), zavolio sam vrijeme koje sam provodio u tišini, samoći, sam sa svojim
mislima. Jedna na drugu, misli su se lijepile. Potajno sam želio napisati
roman, ispovijest vlastite duše, okončati agoniju koja je u moje biće prodrla
poput eksera u zid, naglo, neočekivano ali zato tupo i hladno. Nisam mogao
sastaviti ni riječi, sve je moje od mene bježalo nastojeći sakupiti komade
bivšeg sebe u jednu cjelinu, neizrečenu, besmislenu ali ipak cjelinu. U takvom
stanju zadesio sam se u Kolobari, za stolom pored velikog procvalog cvijeta,
jednog martovskog dana. Čitao sam Bukowskog i težio da nakon svake pročitane
rečenice osmislim jednu takvu, jednostavnu a istovremeno jezgrovitu. Nije išlo.
Stariji čovjek, oko šezdesetak godina, sjedio je preko puta mene i primijetivši
da muku mučim sa sobom, dobaci preko stola: „Kani se sad, knjige, momak, ako je
kak'a ženska zajebala stvar!“ Pogledao sam ga prvo drsko, otresito, a onda
nježno i blago kako se gleda tek rođeno dijete kada ga iz bolnice dovezu kući,
s pažnjom i znatiželjom. Odvratio sam: „A šta drugo da radim? Da se ubijem?“ na
što mi je sugovornik odgovorio: „Nijedna nije vrijedna toga, sine. Biće žena,
hajde.“ Kratka tišina je nastupila, a onda me upitao: „Imaš li upaljač?“
Već mjesecima sam u procesu apliciranja za studijski program
razmjene, želim otići u Tubingen, mali univerzitetski grad u Njemačkoj. Nije
ona bila povod, daleko od toga, nije bila ni pogon da se stvari ubrzaju, jer se
ne mogu ubrzati, ali je rastanak sa njom olakšao moj odlazak. Noćima sam sebe
mučio kako će se ona osjećati kad ja odem, pokušavao se izboriti sa tim mislima
ignorirajući ih no one bi se poput bumeranga ponovo vraćale, i taman kad bih
zaboravio na sve to, prepustio se lagodnosti i slobodi, vidio bih se s njom,
ona bi to iznijela neprirodno u razgovor i moja tjeskoba se vraćala, moja
uporna objašnjenja da je to kratak period, da je to iskušenje, da na to trebamo
gledati kao na test kojem će prava ljubav odolijeti a puka putenost i strast
neće – nisu odolijevala njezinim lavinama pitanja obojenih osjećanjima
nedostajanja i tuge. Znao sam, izlazeći iz Dialoga, da ni nedostajanje, ni
tuga, ni sreća, ni ljubav, sa njom nisu bili zauviječni, stvarni, konkretni. Bili
su samo priča, puka apstrakcija koja je pomagala srcu da osjeti privid sreće.
Prolazili su dani bez nje a ja sam se osjećao kao čovjek
zaokruženiji, životom ispunjeniji, sve je dobivalo smisao i potpunost. U lutanjima
Ferhadijom domišljao sam svekolike vragolije, šta se moglo desiti da se nije
desilo ono što se desilo. No, kako god bih u glavi premotao film, dolazio bih
do zaključka da bi pogrešno bilo nastaviti ono što je već u početku bilo
nakrivo nasađeno, kako bi moj otac običavao reći. Istina je pronašla put do
mene a ja sam bio u svome sljepilu. Trebao mi je dobar razgovor u kojem bih
sebe objavio nekome drugom, otvorio sve kutke duše, iznio na vidjelo svijesti
ono što sam nesvjesno sve vrijeme svjedočio čulima. „Ti nisi za mene!“, dreknuo
sam jednog jutra usred Manola. Konobar me opomenuo da se smirim te me usput
podsmješljivo i cinično upitao trebam li tablete za glavu. U trenutku izgovaranja
tih oslobađajućih i magičnih riječi, osjetio sam se vanvremenski spokojno. „Nisi,
sad znam“, tiho sam ponovio ispijajući gutljaje prešećerene kahve.
Vraćao sam se u sate i dane kad je sva avantura sa njom
počela. Bilo je zanimljivo i uzbudljivo doživjeti da me neko sluša, istinski i
potpuno. Nakon prvog, usuđujem se reći, očaravajućeg susreta pomislio sam
naivno da sam konačno pronašao luku gdje ću ukotviti lađe svih mojih nemira. Ali,
neke su luke mahsuz skrojene za neke lađe, dok druge tu samo zalutaju. Upijao sam
i pamtio svaki njen pokret rukom, drhtaj u njenom glasu kad bi zaustila da kaže
umilnu i toplu riječ, pamtio sam pogled koji je govorio umjestio jezika, i sve
to nanovo oživljavao u svijesti kada bih ostajao sam. Kada sam te noći izašao
iz Dialoga, znao sam da će mi svako sjećanje koje sam tako pomno pohranio u
seharu sebe doći glave kasnije. Isplivavala su jedno po jedno, a onda bi me
srušila, poput bure, poput oluje. Redale su se sekvence filma – ignorisanje u
magnovenju kada sam htio da obznanim neke stvari koje su kanile poteći pravo iz
srca, otuđeno i tupo bivstovanje, dok smo bili zajedno sami, a uvijek smo to
bili, kao da se ne mogu odvojiti od otjelovljenja te jezičke konstrukcije.
Konačno, vrijeme je žurilo, kao da sam prošao kroz tunel od
one noći do jutra na autobuskoj stanici. Oprostio sam se sa mamom i bratom. U trenutku
kada sam zagrlio mamu, niz njeno lice potekla je rijeka suza. Preplavila ju je
i lice joj obojila crvenilom. Brat se dobrodušno nasmiješio, naravno znajući da
ovo nije rastanak zauvijek, već na određeno vrijeme. Prišao sam mami i
pritisnuo njeno lice uz grudi, milujući je po kosi, znajući kakvu tugu i prazninu
može osjećati žena koja me rodila. Mahnula je još koji put dok smo se
udaljavali od nje primičući se autobusu zelene boje preko kojeg su bile
narandžaste linije.
Tjeskoba i sloboda miješali su se sa pokretanjem motora
autobusa, sloboda zbog odlaska i prepuštanja samom sebi, tjeskoba zbog
najdražih koje sam napuštao. Pustio sam muziku i hranio se krajolicima pored
kojih smo prolazili, minaretima usred naselja i gradova, rijekama i brdima
svjestan da tu puninu koju sada osjećam neću zadugo osjetiti. Ulazili smo u
Kakanj. Prvi prizor bio je motel Tiron a slika tog motela i ulice koja je kraj
njega išla vratila me u 2012. godinu kada sam prvi put kao mladi softa stupao
na ramazansku praksu. Za vrijeme te hude prakse u selu podaleko od Kaknja, prvi
sam put istinski i dušom osjetio ljubav. Dotad nisam znao šta ta riječ znači.
Čitao sam u knjigama o velikim ljubavima, platonskim ljubavima, tragičnim,
ovakvim i onakvim, gledao sam filmove u kojima ljudi jedni drugima izjavljuju
to osjećanje riječima „volim te“, „udaj se za mene“, „ti si ljubav mog života“
ali nije mi imalo smisla niti sam mogao pojmiti kako to sudbina spaja dvije
naizgled daleke osobe. No, taj mjesec je promijenio moj život nadalje,
promijenio i definirao ga.
Sjećam se da smo se vozili sa babom, sjedio sam na prednjem
sjedištu, u meni je narastala tuga jer sam znao da će on i brat uskoro otići
nazad kući (što bih i ja onomad volio) a ja ću ostati ovdje u nepoznatom mjestu
sa nepoznatim ljudima. Sasvim mahinalno sam pogledao na tablu i u sebi rekao „to
je to, ulazimo u grad.“ Gledao sam naokolo misleći infantilno da će mjesto u
kojem ja budem naličiti na ovo. Sa desne strane ugledao sam motel, zvao se
Tiron, iz nekog suludog razloga sam upamtio to ime. Ono što se naslanjalo na
sliku Tirona bila je slika djevojke s kojom sam tada hodao. Dugo nam je trebalo
da se usaglasimo oko izlaska. Ona nije živjela u Kaknju, a ja nisam bio baš pri
gradu, ali uspjeli smo naći zajedničku riječ pa smo jedne mubarek večeri šetali
jedno pored drugog posmatrajući grad noću. Bilo je mnogo lijepo. Sve je ljepše
kad se zbiva noću, mrak sakriva sve ono što očima ne godi, a svjetla se prostru
po zgradama, poljima, cesti, pa ulice dobiju neku magiju koja riječima izmiče.
Da, tad sam umalo zavolio nekoga i to je prvi put da sam shvatio šta znači biti
zaljubljen. Svih kasnijih puta nije bilo ushićenja, nije bilo onog prvotnog
zanosa koji je tad postojao. Od te ne tako daleke 2012. i čarobnih ramazanskih
noći do 2019. i beskrajno sumornih noći u tlapnji samo je jedno ostalo isto:
vrijeme je nastavilo prolaziti. Ni grad više nije isti, niti sam ja isti.
Niz slušalice je klizila pjesma „nemoj nemoj ljubavi da nas
sitnica rastavi“ koja je mene vraćala tamo gdje nisam želio biti. Muzika je sad
promijenila smisao, donosila drugačije osjećaje od onih koje je izazivala u
četiri zida sobe; dok sam gledao u plafon, nisam mogao doživjeti niti osjetiti
nijednu riječ, samo je ritam kolao ušima, sada, gledajući krajolike i
krajobraze, muzika iz slušalica je probijala oklope i polagano se utiskivala
pod svaku poru kože.
„Trebalo mi je ovo“, kažem sebi. „Definitivno trebalo.“
Kada sam završio svoju pripovijest, K. me pogledao s nemirom
u očima, vatrom u glasu i melanholijom u pokretu ruke.
-
I osjećaš li sad olakšanje nakon svega? Kako je
prisjećati se svega, oživljavati uspomene? Boli li te sad ta rana?
-
Ma čuj, nije to rana, govorio sam gaseći cigaru.
A uostalom, pazi, nije sve što boli bol niti je sve što raduje sreća. I ti to
znaš. Znaš da i operacija bubrega može biti i dobra i loša.
-
O čemu ti to?
-
Pa sjećaš se, govorio sam ti, dobra je za onog
ko ima kamen u bubregu, a glupost je za onog ko ima zdrave bubrege.
-
Hoćemo li još po jednu kahvu?
-
Što da ne.
Comments
Post a Comment