Sarajevska hronika, vol. 45: Jahorinski rekvijem
Odavno
želim pobjeći od svega. Guši me tišina, pa me uzme čamotinja da bi me na koncu dotukle
prazne riječi.
Stojim
za kafe-aparatom slušajući motononu vibraciju prilično tihog aparata dok iz filtera
istišće posljednje kapljice kafe u srednje veliku bijelu šolju. Okrenuo sam
leđa toj neslavnoj sviti koja je iza mene raspredala zajedljive priče o raznolikim
ljudima koji su im učinili nešto nažao. Mojim mislima kola poneki stih poput Sanjao sam noćas da te nemam pa se
upitam: zašto baš taj? Ili prohuja neka misao poput ja kolika je radost kad se čovjek silno ponada. Odnekud, iz mene,
iz duše, iz uma, izvirale su riječi, rječetine i istovremenu uvirale ne želeći
se pojaviti pred neželjenim auditorijumom. Oh, kako sam ovo dobro promislio! Ni
to ne smijem reći. Zapravo, nije istina da ne smijem, smijem ja, ali nemam
kome. Uzalud je govoriti o onome što me ispunjava onome čiji svijet ni rubom ne
dotiče moj. Gledamo se, pogledi nam se sudaraju, usne nam istim lingvističkim
sistem zbore, ali su nam unutrašnjosti kao dva potpuna različita galaktička
sistema. Svaki izlet iz jednog takvog sistema u zajednički pojavni svijet
doživio bi krah, sudar i kolaps pred stihijom nerazumijevanja.
Ispijao
sam gutljaje vrele kafe posmatrajući koru narandže koja je stajala bačena na orahov
stol čijom se površinom prostirao trag pepela netom ispušenih cigareta. Družina
se razišla te sam tako uspio uživati u otmjenoj samoći. Iz torbe spremne za
puta i gurnute u kut pored rasklimanog širokog kauča po kome su redovno
ordinirala tuđa djeca izvadio sam žućkasto-zeleni primjerak knjige O junacima i grobovima i nastavio čitati
treće poglavlje do kog sam došao – Izvještaj o slijepima. To me natjera na
razmišljanje koje neizbježno povuče asocijaciju na Žozea Saramaga i njegovu
kultnu, kapitalnu i maestralnu knjigu Sljepilo.
Da li smo mi ljudi zaista svedeni na ono animalno i prosto ukoliko nam se
oduzme dio elementarnog naslijeđa kojeg mi već rođenjem pretpostavljamo samima
sebi, kao što je vid, kao što je sluh, kao što je njuh? Dovraga, jesmo! Mrzim
kad samog sebe banaliziram a evo ovdje to činim, naš narod kao da se odgaja na
izreci da smo svi stoka. Uostalom, ne znam zašto je stoka postao pojam
kontraran samome sebi a u časnim Knjigama se spominje kao uzus plemenitosti i
časti? Zapitao sam se o gradu i slijepcima koji osvajaju grad u Saramagovoj
knjizi, jedni od drugih kao da bivaju zaraženi a, vidi ti to, gdje na svijetu
ima da je sljepilo prelazno? Nasmijao sam se poluglasno a onda shvatio da me
neko može čuti pa pomisliti da sam lud. Ljudi koji imaju normalne oči, bez
ikakvih simptoma ne vide. To smo mi, zaključio sam. Zato i odlazim tamo gdje će
me neko vidjeti.
Vukao
sam za sobom maleni kofer prepun knjiga oko kojih su nazor ugurani donji veš,
punjač, četkica za zube i nekolicina džidža koje nisu nužne ali čine život zabavnijim.
Niz slušalice je kao niz potok strujala melodija evergreen muzike devedesetih i
osamdesetih a oko mene se rijeka ljudi probijala do svojih sjedišta. Moje
sjedišta u velikom Lufthansinom avionu bilo je 33E. Sjeo sam tik do čovjeka
koji je nevjerovatno ličio na Nicolasa Cagea. Rekao mi je Cageovim baritonom jedno
toplo hello nakon čega se naslonio u
dubinu svoga sjedišta i odmah zaspao. Bilo je krasno samo posmatrati tog
čovjeka kako spava. Ostavljao je dojam da su svi spavači na svijetu osobe u
stanju potpune smirenosti i da tako treba proživjeti život. Ispunjavao me pogled
na njegovu sreću. Želio sam da u sebe unesem i iz ove atmosfere ispijem malo te
radosti koja mi je u životu nedostajala. Međutim, čim su stjuardese objasnile
tehničke detalje a ja sneno posmatrao njihove, u mojim očima, trome pokrete,
osjetio sam da se sve oko mene magli, na tren sam vidio nekoliko silueta kako
plešu na zraku a onda je sve prekrio potpuni mrak.
Sjedio
sam u svome stanu u Bergenu, nadomak glavne autobuske stanice. Stan je bio
smješten u elitnom dijelu grada, kako su ga već nazivali i imao je predivan
pogled na malo jezero gdje je kralj dolazio u posebnim prilikama da peca
pastrmke već ranije pripremljene za njegov dolazak. Fontana je rasipala divlje
kapi vode unaokolo, vesela djeca su se smiješila novom danu, kroz malo
razgrnute neobične paravane sa normandijskim motivom prodirale su sunčeve zrake
i obasjavale otvorenu kesicu čokolade pored koje je stajao sat kojeg sam sinoć
skinuo sa ruke. Samo, sad se pitam, kad je to sinoć zapravo bilo. Ustao sam navlačeći
na sebe veliki bade mantil crne boje. Morao sam popiti kafu. Stao sam pored
kafe-aparata čekajući da mi mašina smeđe boje isporuči istobojnu tekućinu. U
tom magnovenju, prizvao sam scenu (kad se ona desila?) iz lokalne mehane. Osjećao
sam da se moja povijest ponavlja te da sam zarobljen u nekoj kolotečini
stvarnosti iz koje nema bijega. Pio sam kafu tražeći knjigu koja mi je naumpala
nakon nasumično ponovljenih pokreta iz mehane ali je nisam mogao naći. „Gdje mi
je Ernesto Sabato?!“ – povikao sam glasno probudivši neku mačku koja je spavala
u uglu salona mog stana. „Ko si ti, otkud ovdje?“ – uzviknuh prepadnuto. Mačka
se teturajući domilila do mene, uspela se uz moju nogu na sto, polegla je glavu
na šape gledajući me psećim očima (koji paradoks) i počela je da mjauče i
prede. Nasuo sam joj malo mlijeka. Na polici sam našao knjigu za koju znam da je
nikad u životu nisam stigao kupiti: Jarčeva
fešta.
Zbunjeno,
pokušavajući se sjetiti otkud ja ovdje i kako me Lufthansin avion mogao odvesti
u pogrešnom smjeru, počeo sam da gubim svijest, zavijanje malene mačke
postajalo je nepodnošljivo, fontana ispod naših zgrada je prerastala u cunami
koji je prijetio da poplavi cio Bergen, fabričke cijevi su ispuštale sve gušće
dimove, u tim dimovima vidio sam sebe za kafe-aparatom, vidio sam broj sjedišta
33E i iznad njega moju torbu, u kapima vode koje su tutnjale ušima osjetio sam
prazne riječi od kojih sam izludio i tada sam upao u međuprostor. Negdje a
nigdje.
Ćutio
sam svoju samoću. Bilo nas je mnogo. Svako je sam sa sobom razmjenjivao misli i
samo bismo ponekad prevrnuli očima u znak negodovanja, kao da smo samima sebi
željeli reći „nije baš tako.“ Duboko u mene nataložilo se mnoštvo neizgovorenih
riječi, negdje su željele otići ali kao da ta vrata još uvijek niko nikad u
meni nije otvorio. Kuljale su i tištile dušu, želeći se svakome otkriti u svome
obliku bez ikakvog docesisa i maske, ali nisam im dao, potištene i rezignirane sam
ih vraćao još dublje, u ponore srca i uma odakle teško opet izviru na površinu
postojanja. Oko mene paukove mreže ljudi, lijepili su se jedni za druge i jedni
druge ubijali. Svojim otrovnim tijelima išli su jedni ka drugima i jedni na
druge, otvarajući se tako zatvoreno, agresivno napadajući svakoga ko nije sličan
njima ali istovremeno tražeći slične nesvjesni svoga paradoksa u ništavilu
stvarnosti.
I
opet sam bio negdje. I ovo mi je mjesto poznato. Znam ove četvrti, ovuda sam
prolazio slikajući ih. Dobro došao u Rochester,
i sada čujem te riječi kako odzvanjaju. Na tlu sam Amerike i svoj sam čovjek. Izem te, živote, pomislih, kao Nabokov! Egzilsko pisanje čeka mene,
veliki snovi i nadanja! No ovoga puta nisam imao smještaja, nije bilo
stana, nije bilo ničega. Ta nisam valjda ubogi američki siromah, proturi se
misao, te me istog momenta svlada tuga i očajanje. Nije prošlo ni pola sata od
moga tumaranja oko Mayo Clinic centra kada mi na deset metara, na pet metara
počeše prilaziti ljudi govoreći krišom i za sebe: Ovo je onaj pisac...
„Ah,
joooj!“ – udarih o nešto nogom silno i jako. Nogara stola, nju prvo opažam.
Pucketanje vatre u kaminu, čujem nedaleko od sebe. Pridigoh se iz teška sna pogledavši
na svog vjernog prijatelja koji se još uvijek nije budio – Tedija. Tedi je bio
labrador retriver kojeg sam poveo sa sobom na Jahorinu na našu porodičnu
vikendicu bježeći od tereta života kojeg sam osjetio da mi je nametnula
vlastita porodica. Na polici pokraj mene stajale su (nasmijao sam se sebi i
svome snu): Ernesto Sabato – O junacima i
grobovima, M.V. Ljosa – Jarčeva fešta,
Nabokov – Lolita... A u svesci na
kojoj sam počeo pisati početak romana pisalo je: „Odavno želim pobjeći od
svega. Guši me tišina, pa me uzme čamotinja da bi me na koncu dotukle prazne
riječi.“
Comments
Post a Comment